Kan du nå at smøre dig en mad, før din computer har loadet en hjemmeside? Eller er din Netflix-film så grynet, at du ikke kan kende forskel på skuespillerne?
Så kan du faktisk klage til din internetudbyder - og så skal de gøre noget ved det.
Det fortæller Ilyas Dogru, der er politisk rådgiver ved Forbrugerrådet Tænk.
- Den hastighed, en internetudbyder angiver som "op til" i deres markedsføring, skal kunne måles fra klokken 7 om morgenen til klokken 1 om natten, og mindst 80 procent af kunderne skal have den hastighed hele tiden, siger Ilyas Dogru.
- Hvis betegnelsen "op til" en bestemt hastighed anvendes, skal hovedparten af de kunder, som markedsføringen retter sig mod, kunne opnå den angivne hastighed eller en hastighed, der ikke væsentligt afviger herfra, skriver Forbrugerombudsmanden i deres bekendtgørelse for retningslinjer om god markedsføringsskik på telefonområdet.
Og hvis der er en "op til"-hastighed, skal udbyderne også opgive en minimumshastighed.
- Udbyderen må ikke angive en minimumshastighed, der ikke kan opnås af alle, medmindre det klart oplyses, at produktet kun sælges til forbrugere, der kan opnå den pågældende hastighed, skriver Forbrugerombudsmanden desuden.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at man jævnligt undersøger sit internets hastighed for at være sikker på, at man får det produkt, man betaler for.
Der er bare en ting, du skal huske på: Når du måler din hastighed, skal du trække et netværkskabel fra det internetstik eller telefonstik, din router sidder i, og sætte det i din computer. Kun når du har en fastnetforbindelse, kan du få den korrekte måling af din internethastighed.
Internettet bugner af hastighedsmålere, som du kan finde via en hurtig netsøgning. Så prøv dig frem, og tjek eventuelt din hastighed gennem flere forskellige målere.
- Hvis man ikke mener, man får det, man er berettiget til, skal man sørge for at måle på den rigtige måde, og så skal man ringe til sin internetudbyder og snakke med dem. Så er det op til teleselskabet at vurdere det i samarbejde med kunderne, siger Jakob Willer, der er direktør i Teleindustrien.
- Man skal bare huske på, at alle internetudbydere er interesserede i, at give kunden det de betaler for, fortsætter han.
Hvis din hastighed så er for langsom, i forhold til hvad du betaler for, har du to muligheder:
- Du kan enten hæve aftalen med din internetudbyder, da den er ugyldig, når du ikke får det produkt, du betaler for, eller du kan få rabat på dit produkt, siger Ilyas Dogru.
Han forklarer, at hvis du betaler for 100 Mbit internet, men kun har en hastighed på 20 Mbit, bør internetudbyderen tilbyde dig prisen for den pakke, der indeholder en hastighed på 20 Mbit.
På den måde er det nemmere for dig at gennemskue, hvad du skal have af rabat i kroner og ører, hvis din forbindelse er langsom.
Fakta: Klageproceduren
- Forsøg først at løse problemet med din internetudbyder, hvis det ikke hjælper, henvender du dig skriftligt til selskabet.
- Udbyder har fire til seks uger til at svare dig. Hvis du ikke hører noget, kontakter du dem og beder dem bekræfte, at de har modtaget din klage. Herefter har de en tidsfrist på tre måneder til at svare dig. Ellers kan du gå til Teleankenævnet.
- Det koster 160 kroner i gebyr at starte en sag ved Teleankenævnet, men du får pengene retur, hvis du får medhold eller delvist medhold i din klage.
Kilde: Ilyas Dogru, Forbrugerrådet Tænk.
/ritzau/FOKUS