Burger Kings mest berømte burger hedder en Whopper. Og de er altid afbilledet som var det "topmodeller" i en reklame. Ikke en ketchupklat ligger forkert, bøffen ser saftig ud og salaten sprød og frisk ligesom sesambollen.
Så hvad får en af verdens største burgerkæder til at sætte en muggen burger op med råddent kød i og slatne grøntsager på deres nye annoncer verden over?
– Vi ønsker at vise, at det er smukt og naturligt, at mad går i forrådnelse, siger Daniel Schröder, marketingchef for Burger King i Danmark, i en pressemeddelelse og tilføjer:
– Når alt fra bollen og bøffen til de friskskårede løg, tomater og salaten er dækket af mug, er det et tegn på, at intet af det indeholder tilsætningsstoffer. Og sådan skal det være!
Konserveringsstofferne er allerede væk i flere af burgerkædens restauranter i europæiske lande som Spanien, Sverige og Frankrig samt fra 400 af deres i alt 7.346 restauranter i USA.
I tv-reklamerne synger Dinah Washington klassikeren "What a difference a day makes..." og herefter kommer en 34-dage lang proces kogt ned til nogle få sekunder, hvor burgeren på en piedestal langsomt går i forrådnelse,
Burger King udtaler i et tweet: – Det smukke ved rigtig mad, er, at det bliver grimt med tiden...
Se videoen her:
Jeg er fan
Dansk Markedsføring spurgte Søren Christensen, Partner & Strategy Director hos Robert/Boisen & Like-minded, ind til reklamen.
– Jeg synes det er en virkelig stærk eksekvering. Det er et frækt svar på de mange videoer og billeder, der florerer på internettet af McDonald’s burgere, der ser stort set uændrede ud efter flere år, siger han.
– Food-appeal’en er selvsagt ikke stor, og der er måske en risiko for at den går hen over hovedet på nogen, siger han og tilføjer:
– Men det er samtalestarter og viser, hvilken kraft et enkelt billede og en overskrift kan have. Noget vi også så med Nikes Kaepernick eksekvering. Jeg er fan!