Da Nicolas Winding Refn i 2003 udkom med filmen "Fear X", var det startskuddet til en økonomisk deroute, der endte i flere konkurser. Filmen floppede fælt, og så kan det være svært for en instruktør at få finansieret sit næste projekt.
Flere gange i sin karriere har filmmanden prøvet at være der, hvor det ser sortest ud økonomisk.
Men det har ikke skræmt Nicolas Winding Refn. Tværtimod har den styrket ham.
- Det har lært mig, at det ikke slår dig ihjel, så du skal ikke være bange. Du skal blive ved med at tro på det, du gør, og aldrig give op for i sidste ende er det, det eneste, du har, siger den danske instruktør.
Han er i øjeblikket i Cannes og promovere sit nyeste værk, "Only God Forgives", der er med i konkurrencen om Guldpalmen på den prestigefyldte filmfestival.
For han rejste sig igen efter konkursen. To opfølgere til den voldsomt populære Pusher-film med Mads Mikkelsen i hovedrollen var i første omgang vejen frem. Men han tog også imod opgaven at instruere en tv-film om den populære detektiv Miss Marple. Nogle gange har man ikke råd til at være kræsen.
Der kom flere sten på vejen. Men da instruktøren i 2011 udkom med filmen "Drive", så det hele lysere ud.
Filmen med Ryan Gosling i hovedrollen blev hypet fra alle verdenshjørner, men selvom instruktøren siden da ikke haft svært ved at finde arbejde, så siger han ikke ja tak og bukker til de mange opgaver, han bliver spurgt om.
- Selvfølgelig er der kommet flere tilbud, men i sidste ende siger jeg altid nej. For der er nogle konsekvenser ved de tilbud. Det er ligesom en byttehandel. Man bytter ét for at få noget andet, siger Nicolas Winding Refn.
- Jeg tror, at hver gang det kommer til underskriften, så har jeg altid følt, at det ikke er det værd. At min kunstneriske frihed er mere værd end deres penge. Selvfølgelig kan de også tilbyde et andet niveau, men det er ikke sikkert, at det bliver sjovere eller bedre af det.
- Så hver eneste gang har jeg tænkt, at jeg har det godt med det, jeg laver, og det kan løbe rundt, så hvorfor ikke bare blive ved med det. Indtil den dag, hvor der kommer noget, hvor byttehandlen giver mere værdi, siger instruktøren og uddyber:
- Det handler ikke så meget om final cut, det kan man godt få. Realiteten er, at hvis du indspiller en film til 100-150 millioner dollar, så skal den indspille en halv milliard, og for at gøre det, så skal man lave en bestemt slags film, og det skal man vide, og det skal man respektere, siger Nicolas Winding Refn, der aldrig har været en publikums-pleaser, men har nydt at gå sine egne veje.
De næste projekter er allerede i støbeskeen for instruktøren. Ingen af dem er danske, men han vil ikke udelukke, at det kan ske, at han en dag igen filmer på sit modersmål.
- Måske, muligvis, man skal jo ikke udelukke noget, siger han.
Refns "Only God Forgives" har premiere i Danmark den 30. maj.
/ritzau/