Når udsatte unge skal begynde på en såkaldt særligt tilrettelagt ungdoms-uddannelse (STU), sørger en lang række kommuner for kun at tilbyde dem uddannelsessteder inden for kommunegrænsen. Det skriver Information.
Det er nemlig billigst for kommunerne, men ofte strider det mod den unges behov, lyder det fra flere specialefterskoler, som avisen har talt med.
Specialefterskolerne hjælper deres elever med at finde de uddannelsessteder, der passer bedst til den enkelte, når de unge skal videre på en STU. Men deres anvisninger bliver sjældent fuldt, siger økonomiansvarlig Karin Porup fra Fenskær Efterskole.
- STU"en stavnsbinder de unge. Uddannelsen er udgiftstung for kommunerne, så derfor vil de gerne holde deres egne elever hjemme i deres egne tilbud. Det er ligegyldigt, om de unge passer ind, siger hun.
Information har fået aktindsigt i retningslinjerne på området for 74 kommuner, og heraf har 39 kommuner direkte eller indirekte anført, at de udsatte unge som udgangspunkt skal visiteres til kommunens egen STU.
Det er på kant med loven, vurderer juralektor Anne Thielemann, der beskæftiger sig med det kommunale socialområde blandt andet som underviser på University College Sjælland. Hun forklarer, at kommunen ifølge loven altid skal foretage en individuel vurdering.
- Hvis kommunerne har retningslinjer for, hvilke specifikke tilbud de skal bruge, og hvor meget de må koste, så kan man sige, at de har lagt en overligger for, hvad de tilbyder de unge. Det er en hjemmelavet kommunal regel, de har lagt ind, og det er ikke okay, siger hun til Information.
Vejle er en af de kommuner, der har indskrevet i deres retningslinjer, at sagsbehandlerne kun bør visitere til andre tilbud end kommunens eget Center for Specialundervisning, "hvis der er vægtige faglige grunde hertil, eller at det eksterne tilbud ikke medfører merudgifter".
- Ved at have et bredspektret, kommunalt tilbud, som kan indeholde forskellige handicaps og målgrupper, og som har en pris, der ligger inden for budgetrammen, sikrer vi, at vi har råd til at give alle unge i STU-målgruppen en uddannelse, der tilsvarer de unges kompetencer, udfordringer og ønsker. Men vi visiterer også til andre tilbud, siger souschef hos Ungdommens Uddannelsesvejledning i Vejle, Trine Rosenbæk, til Information.
Sekretariatsleder for foreningsfællesskabet Ligeværd, der organiserer specialefterskolerne, Esben Kullberg, mener, at den udbredte kommunale praksis er et stort problem.
- Det, vi oplever mest, er en manglende involvering af de unge i deres videre uddannelse. Deres ønsker og behov bliver tilsidesat, for det handler ikke om den enkelt unge, men om økonomi i kommunerne, siger han