Det er et værktøj, der skal sikre, at børnene trives på landets folkeskoler. At der bliver holdt øje med undervisningsmiljøet og sat ind over for problemer som mobning, slidte klasseværelser og dårligt indeklima.
Alligevel er det kun 35 kommuner ud af 98, der lever op til kravene om at lave og offentliggøre en vurdering af undervisningsmiljøet på alle deres skoler, mens de sidste 63 kommuner har én eller flere skoler, som ikke gør - på trods af, at det er et krav i undervisningsmiljøloven.
Det kan gå ud over børnenes uddannelse, mener centerleder i Dansk Center for Undervisningsmiljø, Ole Juhl.
»Jeg kan kun få kun få øje på negative konsekvenser ved, at man ikke spørger eleverne om, hvad de synes om lærerne, klasseværelserne, skolegården og så videre. Hvis man som barn ikke trives og er glad og tilpas, så lærer man ikke så meget, for så er ens lyst til at lære mindre. Det er helt uforståeligt, at kommunerne ikke gennemfører vurderingerne,« siger han.
»De skal have en opsang«
Den holdning deler undervisningsminister Bertel Haarder (V):
»De kommuner skal have en kraftig opsang. De vil nok undskylde sig med, at der er mange nye sammenlagte kommuner, og det har jeg forståelse for. Men det er vigtigt at træffe en belslutning om, at nu skal det ordnes. Hvis ikke de i løbet af det kommende forår får orden på tingene, bliver der grund til at tale med rigtig store bogstaver,« siger han.
Sammen med Frederiksberg er København den kommune i landet, der har flest skoler, som ikke lever op til kravene - nemlig mere end 20 skoler - hvor Århus og Odense er blandt de kommuner, der følger reglerne til punkt og prikke.
Kontorchef i Børn- og Unge Forvaltningen i København, Jan Dehn, mener, at manglerne i København kan hænge sammen med, at København er en af landets største kommuner med flest skoler.
»Men vi skal selvfølgelig overholde loven. Og vi vil følge op på de skoler, der mangler. Men vi laver også en lang række aktiviteter, som har med undervisningsmiljø at gøre, som temadage, elevinddragelse, undervisning og pjecer. Det er ærgerligt, at undersøgelsen ikke tager højde for det,« siger han.
Kommuner der mangler vurdering af undervisningsmiljøet og/eller offentliggørelse 63
Mangler begge dele 32
Mangler vurdering 24
Mangler kun offentliggørelse 7
Kommuner uden mangler 35
Hvad er en undervisningsmiljøvurdering?
Det er en kortlægning af sikkerhed, sundhed, psykisk og fysisk arbejdsmiljø på en skole.
Vurderingen indeholder samtidig en plan for, hvad der skal forbedres på skolen, og i hvilken rækkefølge, det skal gøres.
Vurderingen skal være offentlig tilgængelig, og skal derfor lægges ud på skolens hjemmeside.