Mens Socialdemokraterne er klar til at lægge pres på arbejdsgiverne i Dansk Industri, DI, så er Venstre ganske afvisende i sagen om de strejkende buschauffører.
Det er alene op til arbejdsmarkedets parter at finde ud af, hvem der skal betale det meget omstridte kursus i køreteknik til 5.000 kroner i alt, fastslår Venstres arbejdsmarkedsordfører, Ulla Tørnæs.
"Hvis jeg begyndte at blande mig i det her spørgsmål, så ville jeg gå på kompromis med den danske model. Det ønsker jeg bestemt ikke," siger hun.
Dermed udtrykker hun fuld opbakning til DI, som henviser til en dom i Arbejdsretten i september, som giver arbejdsgiverne medhold i, at chaufførerne selv må betale gildet.
Hun opfordrer dog parterne til hurtigst muligt at finde en løsning.
"Det er jo i alles interesse," påpeger Tørnæs.
Tilbage i oktober lovede hendes partifælle transportminister Hans Christian Schmidt at skrive til både chauffører og arbejdsgivere, hvor han opfordrede til at finde en løsning.
Det er ikke sket. Parterne står fortsat stejlt over for hinanden. Og bl.a. derfor strejkede cirka 5.000 buschauffører landet over i går.
Omstridt EU-kursus i køreteknik
- Kurset varer fem dage
- De først tre dage er fortrinsvis klasseundervisning om energirigtig kørsel, sikker kørsel osv. Hertil to timers praktisk køreteknik.
- De sidste to dage vælger chauffører selv, mellem en række praktiske fag. Kørsel med usikkerlast, særlige busser o. lign.
- Cirka 15.000 chauffører fra alle dele af transportbranchen har allerede gennemført kurset.
Kilde: Transportministeren i åbent samråd oktober 2010.