En ny linje på den københavnske metro til Ny Ellebjerg Station, den såkaldte Sydhavnsmetro, er en god idé, mener Trængselskommissionen, der i sin netop fremlagte betænkning anbefaler metroen udvidet til Sydhavnen.
I København opfordrer politikerne nu til, at man på Christiansborg følger anbefalingen og allerede i forbindelse med de kommende finanslovforhandlinger afsætter penge til projektet.
- Trængselskommissionen kommer med en entydig anbefaling. Under finanslovforhandlingerne for 2014 må regeringen og Folketingets flertal forpligte sig til at bygge metrolinjen, siger overborgmester Frank Jensen (S) i en kommentar.
Københavns Kommune har på næste års budget afsat 200 millioner kroner til de nye metroplaner. Samtidig er det aftalt, at kommunen over de næste år vil finde 1,8 milliarder kroner til projektet. Altså to milliarder i alt.
Dog skal der også et milliardbeløb til fra statskassen, hvis Sydhavnsmetroen, som skal forbinde Københavns Hovedbanegård med Ny Ellebjerg via Fisketorvet, Sluseholmen og Sydhavnen, skal blive en realitet.
Enhedslistens spidskandidat ved det kommende kommunalvalg i København, Morten Kabell, øjner en mulighed for at kunne fremskynde Sydhavnsmetroens færdiggørelse med flere år.
- Vi står med et ret enestående vindue lige nu, hvor vi kan få bygget Sydhavnsmetroen, samtidig med vi bygger Cityringen. Og det betyder, at Sydhavnsmetroen kan stå færdig i 2021 eller 2022, siger Morten Kabell til Ritzau.
Ifølge Morten Kabell og Frank Jensen vil en sydhavnsmetro først kunne blive en realitet i 2026, hvis ikke politikerne på Christiansborg allerede nu afsætter midler til en ny metrogren.
Morten Kabell fortæller, at han har drøftet spørgsmålet med sine partifæller på Christiansborg, og her vurderer han, at der er opbakning til ønsket fra Københavns Kommune om at få metroudvidelsen med på næste års finanslov.
/ritzau/