Den står på
Metro – og meget mere af det.
For mens de
store kraner, gravemaskinerne og arbejderne endnu ikke er gået i gang med den tredje
metrolinie rundt om det centrale København, så er politikerne allerede nu i
gang med at planlægge den næste linie.
Planerne
ligger godt 20 år ude i fremtiden, skriver Berlingske Tidende, men allerede nu er
politikerne klar med 200 millioner til at lave en såkaldt ”afgrening” på Nørrebro
Station, så man senere kan udbygge systemet.
- Man ville
næppe bruge 200 mio. kr. på at lave et afgreningskammer, hvis ikke der i
horisonten lå et ønske om, at det også skal anvendes. Det her er chancen for,
at Metroen kan fortsætte mod nordvest og nå ud over kommunegrænsen, siger
Jesper Christensen, Socialdemokraternes gruppeformand på Københavns Rådhus.
Politisk opbakning
Også Venstre
i København og De Konservative på Christiansborg er positive overfor ideen,
oplyser Berlingske Tidende.
Efter planen
vil det førerløse metrotog betjene byområderne i den nordvestlige del af
København og krydse kommunegrænsen til Herlev og Gladsaxe – i området omkring Brønshøj,
Husum, Gladsaxe og Herlev Hospital.
Prisen
bliver formentlig i nærheden af 9,3 milliarder kroner – og metroen bliver 10
kilometer lang.