Når trætte eller travle københavnere vælger at hoppe ind i en taxa, skal det være slut med at køre med en stor Mercedes.
Et flertal på Københavns Rådhus vil kræve, at taxavognmændene bruger miljøvenlige taxaer i stedet for eksempelvis en forurenende Mercedes. Det skriver Berlingske Tidende.
Københavns Kommune er en af de store kunder hos københavnske taxaer med kørsel for cirka 16 millioner kroner årligt. Og kommunen vil udnytte sin position som storkunde til at lægge pres på taxaselskaberne ved blandt andet at kræve, at taxaerne skal kunne køre mindst 17,3 kilometer på en liter brændstof.
- Vognmændene kører jo for andre end kommunen, og ved at stille krav i udbuddet kan vi på den måde indirekte påvirke taxikørslen i hele byen, siger teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) til Berlingske Tidende.
Men Dansk Taxi Råd mener ikke, at der er nogen vognmænd som vil køre for Københavns Kommune med de strenge krav. Formanden for Dansk Taxi Råd, John Lindbom, mener, at kun cykeltaxaer kan leve op til kravene.
- De skulle tage at stille nogle realistiske miljøkrav, som også tager højde for komforten for chaufførerne. Der er stor forskel på at køre i en Fiat Punto og en Mercedes eller BMW. Vi er meget interesserede i at opfylde så meget miljø som realistisk muligt. Over halvdelen af taxierne kører også med partikelfilter, siger John Lindbom til Berlingske Tidende.