En elev fik tæv i hjemmet. En anden havde et fravær på 90 procent. En tredje var på vej ud i hård kriminalitet.Derfor advarede klasselæreren 35 gange Københavns Kommune om, at adskillige af hans elever blev udsat for massive omsorgssvigt i hjemmet.
Men trods de mange advarsler reagerede kommunen ikke
»I langt de fleste sager skete der ingenting. I bedste fald fik vi en bekræftelse efter to måneder, hvorefter sagen blev syltet. I værste fald hørte vi aldrig fra kommunen,« fortæller læreren for de 17 elever, Tue Bech.
Flere af børnene fik tæv i hjemmet, og andre kom fra hjem med misbrugsproblemer. Alle disse eksempler hørte socialforvaltningen om. Alligevel fik børnene ingen hjælp.
»Man føler sig ensom, frustreret og ladt i stikken af det system, man er en del af,« siger Tue Bech.
I strid med loven
De mange svigt i forvaltningen er i strid med loven, der slår fast, at kommunen senest fire måneder efter en underretning skal have foretaget en undersøgelse af barnets adfærd, familieforhold og skolegang.»Jeg har aldrig oplevet, at en sådan undersøgelse er udarbejdet inden for fire måneder.
De få gange, man påbegyndte en undersøgelse, gik der år, før den var færdig. Ofte blev den det aldrig,« siger Tue Bech.Det er også et krav, at kommunen senest seks dage efter modtagelsen af en underretning skal sende en bekræftelse retur, og efter fire uger skal forvaltningen have kontaktet forældrene.
Men heller ikke disse tidsfrister blev overholdt, fortæller Tue Bech.
Kontorchef i kommunens socialforvaltning, Steinar Eggen, erkender, at flere sager behandles for langsomt:
»Der er ting, vi skal blive bedre til. Jeg kan ikke afvise, at der i flere sager ikke er sendt en bekræftelse til tiden. Og der skal nok være eksempler på, at vi ikke har fået lavet en undersøgelse inden for fire måneder.«