Klassekampen er måske slut, men klimakampen er først lige begyndt. Kampen mod den globale opvarmning er så vigtig for danskerne, at hele 86 procent erkender et medansvar og ikke mindst vil gøre noget ved problemerne ved at bruge mindre energi. Det viser en undersøgelse, som Gallup har gennemført for Berlingske Tidende.
Den øgede bevidsthed om klimaforandringerne genkendes blandt andet af WWF Verdensnaturfondons generalsekretær, Kim Carstensen:»Danskerne har med al tydelighed vist, at de står bag klimakampen. Det lægger politikerne under pres. De er nødt til at følge op med en plan, der er mere konkret og bindende end det udspil, regeringen for nylig har lagt frem.«
Men når kommer til at købet af familiens nye bil er det så som så med miljøbevidstheden, selvom danskernes biler står for 25 procent af C=2-udslippet.
Radioavisen har ringet til 35 bilsælgere i hele landet, og herfra lyder det samstemmende, at kunderne ikke efterspørger CO2-venlige biler.
»De går meget i sikkerhed, de går op i hvor langt bilen kører - ment på den måde hvad det koster det i benzin at have en bil om året. Og så går de op i plads, komfort og driftssikkerhed,« siger en bilsælger til Radioavisen.
Klassekampen er måske slut, men klimakampen er først lige begyndt. Kampen mod den globale opvarmning er så vigtig for danskerne, at hele 86 procent erkender et medansvar og ikke mindst vil gøre noget ved problemerne ved at bruge mindre energi. Det viser en undersøgelse, som Gallup har gennemført for Berlingske Tidende.
Den øgede bevidsthed om klimaforandringerne genkendes blandt andet af WWF Verdensnaturfondons generalsekretær, Kim Carstensen:»Danskerne har med al tydelighed vist, at de står bag klimakampen. Det lægger politikerne under pres. De er nødt til at følge op med en plan, der er mere konkret og bindende end det udspil, regeringen for nylig har lagt frem.«
Men når kommer til at købet af familiens nye bil er det så som så med miljøbevidstheden, selvom danskernes biler står for 25 procent af C=2-udslippet.
Radioavisen har ringet til 35 bilsælgere i hele landet, og herfra lyder det samstemmende, at kunderne ikke efterspørger CO2-venlige biler.
»De går meget i sikkerhed, de går op i hvor langt bilen kører - ment på den måde hvad det koster det i benzin at have en bil om året. Og så går de op i plads, komfort og driftssikkerhed,« siger en bilsælger til Radioavisen.