Hvordan bliver det sejt at være nørden i klassen?
Hvis skolen har en kultur af høje forventninger, styrker det elevernes motivation for at lære. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
- Det handler egentlig om, at hele organisationen har bestemt sig for, at her vil vi være et sted, hvor det er sejt at lære, og vi forventer noget af vores elever, siger områdechef i EVA, Katja Munch Thorsen, til Newspaq.
Lærerne skal altså motivere den enkelte elev ved at sige højt, hvad de forventer. For eksempel at en elev skal bruge tid på skolearbejdet, eller en anden elev skal skrive tre sider mere på en stil.
Tre skoler har deltaget i undersøgelsen ved at arbejde bevidst med at styrke de høje forventninger.
- Erfaringerne fra de tre skoler viser, at når eleverne inddrages i målsætningen for undervisningen, skaber det en fornemmelse af retning hos eleverne. Og hvis lærer og elev sammen sætter individuelle mål for elevens læring, skaber det en større motivation hos eleven, forklarer Katja Munch Thorsen.
Og selvom det med at forvente meget umiddelbart lyder let nok, så er det en svær opgave, hvis ikke hele skolen har en forventnings-kultur.
- Skolelederen skal også forvente noget af sine lærere. At de har en professionel tilgang til både undervisning og til teamsamarbejde, forklarer Katja Munch Thorsen.
EVA's undersøgelse viser, at de høje forventninger både kommer til udtryk i undervisning, i elevsamtaler, i lærernes samarbejde og i ledelsens tilgang til skoleudvikling.