Den nye Metro Cityring i København kan få en ordentlig ekstraregning og blive forsinket.
Ørestadsselskabet, som bygger Metroen, beskyldes nemlig for ulovligt at favorisere de tre største ingeniørvirksomheder i Danmark, Cowi, Grontmij/Carl Bro og Rambøll. Selskaberne har lavet forundersøgelser for Metroen, men bagefter har de også budt på hele projektet, og det giver dem en urimelig fordel, mener ISC Rådgivende Ingeniører, der har klaget til Klagenævnet for Udbud. Og det bliver en kostbar affære, hvis Ørestadsselskabet taber sagen.
»Det kan godt blive en økonomisk øretæve. De kan komme til at betale meget store beløb i erstatning,« fastslår institutleder og ekspert i udbud Michael Steinicke fra Syddansk Universitet.
Forsinket byggeri
Professoren har set klagesagen og vil »bestemt ikke udelukke«, at EU"s udbudsregler er overtrådt. Han mener ikke, der er tvivl om, at de tre firmaer har haft en fordel, men Klagenævnet for Udbud må tage stilling til, om fordelen er så stor, at det er unfair.
Det kan blive et mareridt for Ørestadsselskabet at tabe sagen, som afgøres i næste uge. ISC Rådgivende Ingeniører forlanger, at de selskaber, der har haft en urimelig fordel, skal udelukkes fra Metro-byggeriet.
»Klagesagen er ikke et udtryk for brødnid, men vi ønsker at få fastslået, at gældende udbudsregler skal følges af alle offentligt ejede virksomheder,« siger Kjeld Thomsen, administrerende direktør for ISC.
Hvis Øresundsselskabet ikke må vælge Cowi, Carl Bro og Rambøll til at stå for Metroen, bliver det dyrt. Virksomhederne har lavet forundersøgelser, så de kender det nye projekt bedre end konkurrenterne, der skal bruge tid og penge for at vide det samme.
Hvis de alligevel vælger et af de selskaber, der har lavet forundersøgelsen, venter en kæmpe erstatningssag.
En sidste mulighed er at lave et nyt udbud, men så må københavnerne vente på deres Cityring.
Hverken Ørestadsselskabet, Carl Bro, Cowi eller Rambøll ønsker at udtale sig om sagen.
Fem store ingeniørvirksomheder ønsker at stå for hele rådgivningen på den nye Metro Cityring i København.
Det firma, som bliver rådgiver, scorer omkring 500 millioner kroner af kagen.
Ørestadsselskabet er i gang med at vælge, hvem der får kæmpeordren, men beskyldes for at favorisere Carl Bro, Cowi og Rambøll.