Har projektdirektøren i Ørestadsselskabet, Arne Steen Jacobsen, sørget for, at københavnerne får den billigste og bedste metro-cityring? Eller har han presset på for, at firmaet COWI i denne uge fik størstedelen af rådgivningskontrakten på en halv milliard kroner, fordi han selv tidligere har arbejdet mere end 30 år i COWI og stadig har for 400.000 kroner aktier i virksomheden?
De spørgsmål skal Klagenævnet for Udbud nu tage stilling til.
Regler gælder for alle
Virksomheden ISC Rådgivende Ingeniører mener, at Arne Steen Jacobsen umuligt har kunne vurdere sagligt, hvem der skal rådgive om den nye metrocityring i København, når han selv har økonomiske interesser i COWI. Derfor har ISC bedt Klagenævnet for Udbud om at tage sagen op igen, og firmaet er også parat til at forfølge sagen i retten.
»Klagesagen er ikke et udtryk for brødnid i en konkurrence, men vi ønsker at få fastslået, at gældende udbudsregler skal følges af alle offentligt ejede virksomheder,« siger Kjeld Thomsen, adm. direktør i ISC.
Den store ingeniørvirksomhed har ikke fået ordren om den nye metro, og virksomheden vil kræve et millionbeløb i erstatning, hvis de vinder klagesagen om inhabilitet.
Ikke tale om inhabilitet
Klagenævnet for Udbud har allerede en gang taget stilling til, om ISC var udsat for unfair konkurrence. For en måned siden tabte ISC den sag, men dommerne var uenige, og de tog ikke klart stilling til, om Arne Steen Jacobsen var inhabil. Det skal de gøre denne gang.
Ørestadsselskabet har ingen kommentarer til den nye sag om inhabilitet, men over for Nyhedsavisen har vicedirektør for Ørestadsselskabet Anne Grethe Foss tidligere afvist, at der skulle være et problem.
»Hvis Arne Steen Jacobsen alene har ansvaret for at bestemme, hvem der får ordren på metrocityringen, ville det være et problem, men det har han ikke. I sidste ende er det vores tekniske direktør, der skriver en indstilling til direktionen,« har Anne Grethe Foss tidligere sagt.
ISC Rådgivende Ingeniører frygter, at det åbner op for unfair konkurrence i byggeriet, hvis ISC taber sagen om inhabilitet. Sagen har nemlig betydning for, hvordan man skal forstå reglerne om konkurrence.
Tidligere artikler i sagen:
Metrochef i dobbeltrolle
Direktørens aktier kan få metroen til at slingre