Landets jobcentre skal blive langt bedre til at få de godt 160.000 arbejdsløse i arbejde. Det erkender Kommunernes Landsforening (KL) over for Politiken forud for det to dage lange kommunaløkonomiske forum, der torsdag starter i Aalborg.
- De kommunale jobcentre skal under ét blive bedre og mere effektive til at få ledige væk fra passiv forsørgelse og blive selvforsørgende, siger KL's formand, borgmester i Rødovre Erik Nielsen (S), til Politiken.
Derfor har KL bedt konsulentfirmaet Deloitte Consulting om at undersøge, hvad det er, som gør de bedste jobcentre bedst.
Kommunalpolitikerne vil i Aalborg blive præsenteret for et 32 sider langt oplæg, "Gør som de bedste!", hvor otte af landets 94 kommunale jobcentre bliver fremhævet. Målet er så, at de øvrige jobcentre skal lære af de bedste.
Beskæftigelsesministeren er glad for initiativet:
- Der er så store forskelle på jobcentrenes resultater, at de ikke kan forklares med geografiske forskel, sociale forhold og lignende.
- Og med en dagpengeperiode på to år kan vi ikke spilde tid på at bruge de forkerte metoder over for de ledige. Vi kan ikke være bekendt ikke at give de langtidsledige den bedste hjælp, siger Mette Frederiksen til Politiken og varsler ændringer.
- Der skal ske noget med kompetencerne på jobcentrene, og samarbejdet mellem jobcentre og virksomheder skal være bedre, siger ministeren.
Deloitte-rapporten fremhæver for eksempel jobcentret i Rebild, hvor 67,7 procent af de ledige er selvforsørgende, seks måneder efter at de har været i et offentlig løntilskudsjob - og altså ikke længere ligger de offentlige kasser til last.
På landsplan er samme tal 41,8 procent.
En central konklusion i rapporten er ifølge Politiken, at de kommuner, som klarer sig bedst, har netværk blandt de lokale firmaer.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.