Det er to år siden, kineserne for første gang kunne købe en grøn Tuborg på de kanter. Og rigtig mange kinesere har tilsyneladende fået smag for det danske øl.
Bryggerikoncernen Carlsberg sælger nu fem gange så meget Tuborg i Kina end under det første år på markedet, og selskabets topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, regner med, at endnu flere kinesere vil tage den danske øl til sig i de kommende år.
- Vi tror på, at det kommer til at fortsætte med at ekspandere meget hurtigt og kraftigt. Vi venter, at vi i hvert fald de næste par år kan fordoble volumen hvert år, siger Jørgen Buhl Rasmussen til Ritzau Finans i et telefoninterview fra Beijing.
Topchefen understreger, at Tuborg allerede er blandt de helt store internationale mærker på det kinesiske marked.
Blandt andet er Tuborg kåret som det hurtigst voksende ølmærke i Kina på konferencen China Beer Industry Annual Summit.
- Det har været en fantastisk succes, men også en succes som vi havde forventet, fordi - som altid når vi lancerer et af vores internationale mærker eller et lokalt mærke - laver vi selvfølgelig en masse forarbejde, siger Jørgen Buhl Rasmussen.
Carlsberg oplyser ikke om volumen-afsætningen på de enkelte mærker, men Tuborg er ifølge Jørgen Buhl Rasmussen allerede i toppen af de internationale mærker på det kinesiske marked.
- Og hvis du tager de forskellige Carlsberg-markeder, så er Kina ved at være et af de helt store markeder for Tuborg også, siger Carlsberg-chefen.
I disse dage er dronning Margrethe og prins Henrik på formelt besøg i Kina. Med sig har regentparret en stor dansk erhvervsdelegation, hvor flere ministre og en lang række virksomheder deltager.
/ritzau/