Kineserne vil i 2013 for første gang producere flere biler end europæerne.
Det er endnu et tegn på Kinas opstigning inden for bilindustrien samt en understregning af den fortsatte nedtur for bilfabrikkerne i Europa ifølge Financial Times.
I år ventes 19,6 millioner nye personbiler og mindre lastbiler at rulle ud fra de kinesiske fabrikker sammenlignet med 18,3 millioner i Europa. Det viser estimater fra brancheeksperter indsamlet af avisen.
I 2012 blev der fabrikeret omkring 18,9 millioner biler i Europa. Flere end Kinas antal på 17,8 millioner.
Men i år er det skiftetid. Og den europæiske bilindustri får svært at indhente Kina. Den globale markedsandel er skrumpet i mange år.
I år vil hver femte af verdens biler været produceret i Europa - i 2001 var andelen på 35 procent, og i tilbage i 1970 blev næsten hver anden bil i verden produceret i Europa.
Kinas produktion derimod vil i 2013 være tidoblet sammenholdt med år 2000, da dets andel af den globale bilproduktion kun var på 3,5 procent. I år skønnes andelen at komme op på knap 24 procent.
De europæiske bilsælgere har set langt efter kunderne siden finanskrisen i 2008/09, og mange fabrikanter bakser med økonomiske mislyde.
Frankrigs PSA Peugeot Citroën for eksempel for nylig annonceret nye afskedigelser - denne gang ryger 10.000 medarbejdere - og har et akut finansieringsbehov på omkring 50 milliarder kroner.
BMW, den tyske producent af luksusbiler, forventer et "meget udfordrende" 2013 i Europa, og Volvos administrerende direktør, Håkan Samuelsson, er enig:
- Med hensyn til det europæiske bilmarked, så kan du kun folde hænderne og bede (om bedre tider, red), siger han til Financial Times.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.