Kim og Lenes båd sank midt i det mørke Stillehav
Dette er ikke et billede af Kim og Lenes båd, men et arkivfoto. Modelfoto: Pexels
Et ukendt objekt skadede parrets båd, Gwendoline, der sank i et uvejr på vej til øen Tonga.

Det skulle være deres livs rejse, da ægteparret Kim og Lene Egtved forlod Grevinge på Vestsjælland i 2016 for at sejle jorden rundt.

Rejsen startede den 1. august 2016 i Tyskland, og siden da har båden Gwendoline sammen med Kim og Lene og en skiftende besætning krydset Atlanterhavet og sejlet rundt i Caribien. Det skriver DR Sjælland.

Den 16. etape af jordomsejlingen skulle begynde den 8. august med start fra øen Tonga, der ligger i Stillehavet mellem Fiji og New Zealand.

Men sådan gik det ikke.

Omkring klokken syv om morgenen dansk tid den 6. august ramte Gwendoline et objekt, som resulterede i, at vandet begyndte at fosse ind i båden.

- Det var ikke svært at opdage, at der var noget galt. Vi sejlede omkring seks knob, hvilket er forholdsvis hurtigt for vores båd, fortæller Kim Egtved, der beskriver situationen, som var båden sejlet direkte ind i en mur.

Vandet fossede ind i parrets flydende hjem

Parret sad nede i båden og kom ikke til skade, da båden stoppede brat.

Ved rælingen prøvede parret at spotte, hvad båden havde ramt, men kunne ikke få øje på, hvad der havde kollideret med stålbåden på det fem kilometer dybe hav.

Mørket havde slugt alt lyset omkring parret, og vinden blæste kraftigt mod båden, som stadig var flydende.

Kim Egtved aktiverede straks bådens pumpe for at holde vandet væk ombord, men måtte efter en times kamp konstatere, at der ikke var noget at gøre.

Parret måtte forlade båden og gå i redningsflåden. En lille gummibåd de havde ombord til netop en nødsituation som denne.

- Jeg sagde til min kone, Lene, at hun skulle i gang med at samle vores ting sammen, fortæller Kim Egtved, der ikke vekslede mange ord med sin kone, mens nødsituationen stod på.

Var forberedt på flere dage i redningsbåden
Parret fra Vestsjælland var netop forberedt på et øjeblik som dette, og de vidste præcis, hvem der nu gjorde hvad.

Kim Egtved sendte mayday fra skibsradioen ud i området på det åbne hav og håbede på, at et nærliggende skib opfangede hans råb om hjælp.

- Til at starte med var vi sikre på, at der ikke var nogen skibe i området, siger han til DR Sjælland.

Kim og Lene Egtved gjorde gummibåden klar, og Lene havde pakket pas, skibspapirer, tøj, computere, harddiske og en "nødpakke" med nødblus, lidt mad og cola med ombord, så de kunne leve ude på det åbne hav i et par dage.

Lene Egtved havde placeret sig i redningsbåden, og da det var hendes mands tur til at gå ombord, knækkede linen, der forbandt redningsbåden og Gwendoline.

Kim Egtved nåede tidsnok at komme ombord på redningsbåden, men var udmærket klar over, at hvis han ikke var nået ombord, ville redningsbåden drive for hurtigt væk til, at han kunne nå den. Det ville være hans død.

Gummibåden drev i uvejret længere væk fra den synkende Gwendoline, og Kim Egtved skiftede taktik og foretog sig nødopkald hver 10. minut via en håndholdt radio for at få fat i omkringliggende både.

Græsk båd kom til undsætning

Opkaldet blev responderet fra en græsk båd i nærheden.

- Kaptajnen på båden siger en sætning, der nok vil være min yndlingssætning resten af mit liv. ’Captain on Gwendoline. This is the captain of Filizi. We are ten nautical kilometers away from you. We are on our way to your rescue’ (Kaptajn på Gwendoline. Det her er kaptajnen på Filizi. Vi er ti sømil væk fra jer. Vi kommer jer til undsætning, red.).

- Ti sømil ude på havet er ingenting, i forhold til at vi troede, vi skulle sidde i redningsflåden i to til tre døgn. Det var helt fantastisk, og inden for cirka to timer var den græske båd fremme.

Rundt om gummibåden var der i øjeblikket omkring tre til fire meter høje bølger og en vind på mellem 12-15 sekundmeter.

Parret fik nu til opgave at skulle transportere sig fra gummibåden og over til den nyankomne båd, der skulle redde dem fra forliset.

- Det var bestemt ikke nogen nem opgave, understreger Kim Egtved.

Da parret blev samlet op, var de seks kilometer væk fra det punkt, de kaldte mayday.

- Uden de håndholdte radioer ville de have svært ved at finde os, fordi seks kilometer på et oprørt hav en mørk nat ville være en udfordring, siger Kim Egtved.

I mellemtiden var et newzealandsk F-16 kampfly sendt ud over Stillehavet for at opfange parrets geografiske position.

Kampflyet blev sendt retur, da det blev bekræftet, at Kim og Lene Egtved var kommet ombord på den græske båd.

Jordomrejse stopper nu

Lige nu befinder Kim og Lene Egtved på Tonga, men efter den traumatiske episode vender parret tilbage til Danmark.

Efter hændelsen har Lene Egtved afvist at genoptage jordomsejlingen. En beslutning, som Kim Egtved forstår.

Parret har efter omstændighederne det godt i dag, og de har valgt at fortælle deres historie for at understrege, hvor vigtigt det er, at sikkerheden og udstyreret er i orden, når man begiver sig ud på en jordomrejse til vands – for nødsituationer kan opstå.

- Vi havde købt en redningsflåde af den bedste kvalitet, og vi havde satellitkommunikationsudstyr med ombord, så vi kunne sende SOS til internationale myndigheder, som kunne blive orienteret, hvis der ikke var lokale både i nærheden, siger Kim Egtved.

Parret forventer nu at være tilbage i Danmark den 16. august efter den afsluttede jordomsejling.

- Det er endnu ikke gået op for mig, at vores hjem gennem tre år nu er væk, fortæller Kim Egtved til DR Sjælland.

 

 

DR Sjælland
via Listen To News