Kendis-frisør forbød ansatte at bruge telefoner: Sådan er det gået
- Jeg var ved at blive sindssyg over det, for jeg ville gerne snakke eller høre, hvordan det gik, men alle sad bare med deres telefoner, siger Gun-Britt Zeller. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Kendisfrisøren Gun-Britt Zeller er glad for, at hun har forbudt sine ansatte at bruge deres telefoner i arbejdstiden.

Det vakte stor debat, da frisøren Gun-Britt Zeller i december fortalte, at hun havde forbudt sine 25 ansatte at bruge mobiltelefoner i arbejdstiden.

Nu fortæller hun i et interview med Magasinet Arbejdsmiljø, at hun er glad for forbuddet, der har virket efter hensigten.

- Jeg er så glad for, at vi gjorde det, for det fungerer, og alle snakker sammen – også selv om det ikke var uden surhed, da det blev indført, siger Gun-Britt Zeller til Magasinet Arbejdsmiljø. 

Den 68-årige Gun-Britt Zeller har været i frisørfaget i snart 56 år, og der er sket meget i branchen, siden hun selv startede som elev som 13-årig. Arbejdsmiljøet har nydt godt af, at frisørens stol nu kan hæves og sænkes til passende højder, ligesom udsugning har været lovpligtigt i mange år.

Men på et punkt mener kendisfrisøren, at udviklingen ikke har været gunstig for eleverne og de unge frisører. Og det er i forhold til mobiltelefonernes indtog. Gun-Britt Zeller oplevede før mobilforbuddet i hendes salon, at det sociale samvær manglede, når de ansatte holdt pauser sammen.

- Jeg var ved at blive sindssyg over det, for jeg ville gerne snakke eller høre, hvordan det gik, men alle sad bare med deres telefoner. Så en dag besluttede jeg, at man ikke måtte have mobiltelefoner fremme på arbejdet, siger hun til Magasinet Arbejdsmiljø.

Hun forklarer, at dem med børn kan have deres telefoner på kontoret, så børnenes institutioner kan komme i kontakt med dem. Men ellers skal de ligge i taskerne i personalerummet. De ansatte kan så tjekke dem i pauserne, men derefter skal de direkte tilbage i tasken.