Bliver Kattegatbroen vedtaget, kan man suse i højhastighedstog fra Århus til København på en time. Nu foreslår Venstre en screening af, om en bro over Samsø og videre til Sjælland er realistisk eller en luftspejling.
- For øjeblikket bygger debatten kun på holdninger og uvidenhed. Vi skal have en viden, så vi kan konkludere, om der er realisme i projektet, siger Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører fra Venstre.
Venstres folketingsgruppe er enige om, at der bør bruges to millioner kroner til at blive klogere på Kattegatbroen. Screeningen skal vise, hvad broen vil betyde for trafikken i Danmark, og give et skøn over, hvad broen vil koste at bygge og køre over.
De Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær, bakker op om ideen.
- Hvis det er det, vi kan blive enige om, er det bedre end ingenting. Vi skal hurtigt i gang med at se, om Kattegatbroen kan briste eller bære, siger Henriette Kjær, der gerne ville have haft en større undersøgelse.
Skuffende billigt
Århus-borgmester Nicolai Wammen kalder det skuffende, at Kattegatbroen kun skal undersøges for to millioner kroner.
- Det bliver meget svært at lave en seriøs undersøgelse af et så stort projekt som Kattegatbroen for det beløb. Jeg frygter, at man får et dårligt grundlag for at beslutte, om der skal bygges en Kattegatbro, siger han.
Borgmesteren mener, at der burde bruges omkring 100 millioner kroner til en ordentlig undersøgelse.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er enig i, at det er begrænset, hvad undersøgelsen kan vise.
- Man vil godt kunne komme med nogle vurderinger af trafikken på broen, men skønnene på, hvad det vil koste at anlægge broen vil være meget usikre, siger han.
Harry Lahrmann understreger, at undersøgelsen heller ikke kan finde frem til, hvad Kattegatbroen vil betyde for miljøet.