Knap syv ud af ti børn, der lider af angst, er så hårdt ramt, at de i lange perioder ikke har overskud til at gå i skole.
Det viser en ny undersøgelse fra Foreningen for børn med angst.
Ifølge undersøgelsen lider en stor del af børnene af såkaldt skolevægring, der betyder, at barnet frygter at komme i skole.
Samtidig viser den nye undersøgelse, at næsten tre ud af fire angstramte børnefamilier ikke får tilbudt den hjemmeundervisning, som de har krav på i henhold til Folkeskoleloven.
Det kan være svært at få hverdagen til at hænge sammen for familier, hvor børn har angst, forklarer formand for Foreningen børn med angst, Mia Kristina Hansen.
- Mange børn er så plaget af angst, at det ikke kan lade sig gøre at komme uden for hjemmet. Børnene mister så fuldstændig kontakten til skolen, og det bliver endnu sværere at komme tilbage til skolen bagefter, siger Mia Kristina Hansen.
I alt har 600 forældre til børn med angst har deltaget i den nye undersøgelse.
Virkeligheden er en anden
Den nye undersøgelse viser, at i 74 pct. af tilfældene, er børn med angst ikke blevet tilbudt hjemmeundervisning, selvom de har været hjemme fra skole i over en måned.
Angst er netop udfordringen for pædagogen Kathe Pedersen.
Hendes datter har i de sidste tre år været så hårdt ramt af angst, at hun ikke har været i stand til at gå i skole.
- Du aner ikke, hvad dit barn fejler. Du ved ikke, hvor du skal henvende dig henne, og du står faktisk bare midt på gulvet og kigger dig omkring, siger Kathe Pedersen.
Ondt i maven. Manglende overskud. Og et behov for at mor er i nærheden hele tiden.
Det er hverdagen for børn, der lever en dagligdag med angst.
Det kender Kathe Pedersen alt til. Hendes nu 11-årige datter fik konstateret angst for snart fem år siden, og ingenting har været, som det engang var siden da.
Skolevalget
Efter Kathe Pedersen vænnede sig til tanken om, at hendes datter led af angst, meldte de næste udfordringer sig.
- Der er ikke mange skoler, der kan rumme vores børn, det er der bare ikke, forklarer Kathe Pedersen.
Laura går i skole en time om dagen nu. Hun kan ikke klare en fuld skoledag. Hun får ikke den maksimale undervisning, som hun skal have. Det kan ikke blive bedre.
Den kommunale skole var ikke et godt match med Laura, og på den nye friskole er de også hårdt pressede. Der er simpelthen ikke ressourcer til det. Det er klart den største udfordring.
- Det her er jo i virkeligheden det største problem. Det og manglende forståelse for, hvad det her handler om at have et barn med angst, siger Kathe Pedersen.
Kathe Pedersen blev fyret fra sit arbejde kort før jul, derfor har hun nu tid til at bruge al sin tid på datteren.