Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.
Svaret er ikke at dreje mere på skruen med flere biler, flere veje, flere biler, flere veje og så videre. Der er kommet 300.000 flere biler på vejene de sidste ti år, alene 75.000 sidste år. Ikke så underligt, for det er blevet billigere at have bil. Mens priserne på almindelige varer er steget med godt 30 procent indenfor de sidste 16 år, er priserne på busbilletter steget med 74 procent og en tur med toget med 53 procent.
Selvfølgelig vælger flere at tage bilen, så længe det er så hundedyrt at tage tog og bus, og så længe kvaliteten ikke er bedre. Svaret er, at det skal være slut med at sylte den offentlige transport. Det bør stå endnu tydeligere efter undersøgelsen fra Forbrugerrådet TÆNK.
Kun på et punkt er den offentlige transport klart overlegen, nemlig ved at man kan udnytte rejsetiden i toget eller bussen bedre.
Undersøgelsen bør få mine politiske kollegaer til at vågne op og indse, at det har alvorlige konsekvenser, når den offentlige trafik syltes til fordel for at bygge motorveje og lavere afgifter på biler. Højrefløjen snakker fortsat og konstant om endnu flere veje og endnu billigere biler. Den gammeldags politik har fået baghjul af virkeligheden.
Den offentlige transport er afgørende for, at Danmark hænger sammen. Og ja, det er mere økonomisk rentabelt at have busser kørende i København end på Sydfyn eller i Thy. Men det har stor betydning for Danmark, at den offentlige transport fungerer i hele landet. Det handler ikke kun om penge, for der er også god grund til se på en nye måder at organisere kollektiv transport på.
Vi kan ikke blive ved med at gemme os bag hver vores bilrude, mens udstødningsgassen kvæler miljøet, og trængslen skaber lange køer på vejene. SF deltager i mange aftaler om nye veje på de steder, hvor det er nødvendigt. Selvfølgelig er veje på de rigtige steder også end del af løsningerne. Men hovedvægten skal pege ind i fremtiden. Vi skal have vendt udviklingen, så busser, tog, letbaner, metro og cykelstier kommer øverst.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.