Pauser er ikke bare spild af tid - pauser er nødvendige for, at vi kan arbejde effektivt.
Det mener forfatter og underviser i ledelse og stress, Lis Lyngbjerg Steffensen, efter at det er kommet frem, at de ansatte på Hillerød Rådhus i en intern mail har fået besked på ikke at bruge så meget tid på kaffepauser.
"Pauser og socialt samvær er noget af det, der forebygger stress mest. Kernen i at undgå stress er at skifte mellem højeffektivitet og pauser, så hjernen ikke hele tiden arbejder på højtryk," siger hun.
Kommunaldirektøren i Hillerød har regnet ud, at kommunen ville kunne ansætte to en halv mand mere, hvis de ansatte ikke holdt så mange pauser, men den udregning holder ikke, mener stresseksperten.
"Hvad koster det i sygemeldinger, hvis man dropper pauserne, eller hvis alle medarbejderne er bange for, om de må holde en pause? Er folk først sygemeldt af stress, tager det lang tid at komme tilbage," siger Lis Lyngbjerg Steffensen, der har undervist kommunale ledere og ansatte om stress.
Hun kalder kommunaldirektørens udmelding "uheldig" og siger, at den er i modstrid med de ledelselsesprincipper, der hersker i øjeblikket.
"De går på tillid, åbenhed og selvstændigt arbejde. Folk løser opgaver og holder pauser, når de synes, at det passer. Der er mange, der slet ikke holder pauser, og det er skidt, for det bliver de syge af," siger hun og nævner som eksempel, at folk ofte spiser deres madpakke foran computeren.
Men derved arbejder hjernen hele tiden på højtryk, hvilket kan udløse koncentrationsbesvær.
I bund og grund handler holdningen til pauser ifølge stresseksperten om, hvilken kultur man vil skabe på arbejdspladsen.
"Sender man en mail ud om, at nu stryger vi pauserne, så breder der sig en kultur om, at man ikke må slappe af i de timer, man er på arbejde og det er skidt," siger hun.