Sagen om fejl i sagsbehandlingen af gensidig forsørgelsespligt for samlevende kaster nu tusindvis af kærestepar ud i et kontanthjælps-lotto.
Mens nogle kommuner er i gang med at udbetale op til 90.000 kroner per par, så får par i andre kommuner ikke en krone. Og det til trods for at de er blevet udsat for de samme fejl.
Odsherred og Hedensted Kommuner har erkendt at have lavet sagsbehandling i strid med Forvaltningsloven. Men kommunerne mener ikke, at fejlene skal føre til, at kæresteparrene får penge tilbage.
En beslutning, der nu får opbakning fra Ankestyrelsen.
Samtidig er de tre kommuner Norddjurs, Helsingør og Svendborg i gang med at betale millioner tilbage på grund af lignende fejl i sagsbehandlingen.
Kirsten Ketscher, der er professor i jura ved Københavns Universitet, retter en hård kritik mod Ankestyrelsen, fordi styrelsen bakker op om, at kommuner kan slippe gratis fra at begå fejl.
- Den her afgørelse fra Ankelstyrelsen giver myndighederne meget lang snor i forhold til at træffe ugyldige afgørelser. Og så kan de reparere dem bagefter. Det er fuldstændig uacceptabelt, siger professoren.
"Vi har været meget tæt på at overholde reglerne"
Ankestyrelsen oplyser til Avisen.dk, at kommuner, der har glemt at sende for eksempel partshøringer eller afgørelser til den ene eller begge parter, godt kan sende de manglende dokumenter ud nu.
I så fald skal kommunen bare skrive, at den fastholder afgørelsen, og sende en klagevejledning med brevet. Kommunen behøver altså ikke at betale beløbet tilbage, medmindre borgeren klager og får ret af Ankestyrelsen.
Det er præcis sådan, arbejdsmarkedschefen i Hedensted Kommune overvejer at gøre i de 150 fejlfyldte sager, som kommunen lige nu er ved at gennemgå.
- Vi har haft vores jurist til at se på sagerne, og det viser sig, at vi har været meget tæt på at overholde reglerne, siger Hans Christian Knudsen.
Hvis borgerne klager, mener han, at der vil være mulighed for at rette fejlene uden at skulle betale tilbage til de par, der faktisk var samlevende.
- Det kan være Ankestyrelsen siger, at det, vi har gjort i Hedensted, er korrekt. Vi har dog ikke gjort det, som de forventede, så de hjemviser sagen til fornyet afgørelse, siger arbejdsmarkedschefen.
Samme fejl, men 48.500 kroners forskel
Professor Kirsten Ketscher mener ikke, at Hedensteds løsning stemmer overens med loven.
- Nu reparerer de på det sådan, at hvis det var rigtigt dengang, de traf afgørelsen, så gælder den fra det tidspunkt. Men det kan de jo ikke gøre, fordi det var en ugyldig afgørelse, siger hun.
Sagerne har kostet især Norddjurs Kommune dyrt, og det tegner til, at en meget stor del af landets kommuner kan have lavet fejl. Københavns Kommune er en af dem. Her er cirka 1.000 par omfattet af reglerne om gensidig forsørgelsespligt.
Professor Kirsten Ketscher kritiserer, at Ankestyrelsen lader til at have ændret mening, siden styrelsens principafgørelse fra august, der siger noget om, hvordan reglerne om gensidig forsørgelse skal forvaltes.
- I stedet for at Ankestyrelsen fastholder deres udmærkede principielle afgørelse, så begynder den nu at give myndighederne rabat på de ugyldige afgørelser, siger hun.
Gensidig forsørgelsespligt blev indført med kontanthjælpsreformen den 1. januar 2014.
Den gensidige forsørgelsespligt betyder, at hvis den ene i et samlevende par modtager kontanthjælp, har parret pligt til at forsørge hinanden – ligesom hvis parret var gift.
Loven blev indfaset med halv virkning i 2014. Den skulle fuldt indføres den 1. januar i år. I stedet blev gensidig forsørgelsespligt afskaffet som en del af finanslovsforhandlingerne og kører videre på halv kraft i 2015.
Pligten bliver afskaffet den 1. januar 2016.