Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Hele fire ud af ti virksomheder udnytter ikke de digitale muligheder. Og hver fjerde virksomhed har ikke engang en hjemmeside.
"Det bekræfter, at digitaliseringen er den største og vigtigste opgave i dansk erhvervsliv de næste mange år. Nu handler det om at gribe muligheden og udnytte det digitale potentiale. Fremtidens kunder færdes i højere grad på nettet frem for i gågaden. Og kontakten til dem via traditionelle printannoncer svinder og telefonbogen er død. Derfor skal de ganske enkelt med på den digitale vogn, hvis dansk erhvervsliv skal være konkurrencedygtigt," siger adm. direktør Karsten Mølgaard Jensen, Ase, og tilføjer:
"Vi har en helt klar fornemmelse, at lysten ikke mangler. Det kan vi se på vores Succes Online kurser, som vi driver sammen med Google, der er rene tilløbsstykker samt den stigende brug af vores digitale værktøjskasse."
Der er store økonomiske gevinster at hente for Danmark, hvis de små virksomheder kommer med på den digitale bølge. Virksomheder, der investerer i digitalisering, har højere vækst i produktiviteten end dem, som halter bagefter den digitale udvikling. Derfor peger Ase nu på, at den offentlige erhvervsfremmeindsats også må fokuseres i retning af digitalisering og henvende sig til de små virksomheder.
"Erhvervsfremmesystemet er oppe til revision nu. Det er alletiders chance for at få fokus rettet mod digitaliseringen. Her er der en vigtig pointe i, at digitalisering ikke kun er for nystartede virksomheder. Vi skal have de ældre virksomheder med. Her svarer mange, at de ikke digitaliserer, fordi de mangler tid. Det er en farlig tilgang, som vi må have brudt, og det kan erhvervsfremmesystemet bruges til at fremme," siger Karsten Mølgaard Jensen.
Link til undersøgelse:
https://www.ase.dk/media/448178/Kaempe-digitalt-potentiale-i-de-smaa-virksomheder.pdfFor yderligere oplysninger kontakt pressechef Troels Krog, Ase: 21359026
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.