Da De Konservatives sundhedsborgmester i København, Mogens Lønborg, i 2001 satte de dementes sag på den politiske dagsorden, så promoverede han et medicinalfirma. Det skriver Berlingske Tidende.
Umiddelbart inden valget indrykkede han fire annoncer i Berlingske Tidende under overskriften »100.000 demente i Danmark risikerer at blive snydt«. Nu afslører avisen dog, at idéen til annoncerne kom fra et medicinalfirma, der producerer en meget kostbar medicin, der kan udskyde de negative konsekvenser af demens.
Tilsyneladende var det PR-firmaet Waterfront, der stod for kontakten.
»Jeg kan godt sige, at jeg af et PR-bureau blev spurgt, om jeg ville have en annonce betalt af et medicinalfirma. Jeg så annoncen, som jeg synes, havde et godt budskab, og jeg tog annoncen, men jeg betalte selv,« bedyrer Lønborg til Berlingske Tidende.
Ifølge avisens oplysninger tilbød Waterfront ellers flere politikere økonomisk hjælp, hvis politikerne indvilgede i at være officiel afsender af demensbudskabet i annoncerne.