21. november vandt det multinationale selskab Veolia Transport ? bedre kendt under navnet Connex ? kontrakten om at drive over 100 busruter i det østjyske fra 1. januar 2007. Firmaets arbejdsgiver er det nye regionstrafikselskab, Midttrafik.
Med den kontrakt gør Midttrafik alle os borgere i Region Midtjylland medskyldige i Israels fortsatte besættelse af palæstinensiske områder og i at bryde international ret. I forvejen kører Connex/Veolia i adskillige byer i Jylland og på Sjælland.
Forklaringen er, at det franskbaserede selskab sammen med endnu et franskbaseret selskab, Alstom, deltager i et konsortium sammen med israelske virksomheder. Det underskrev i juli 2005 kontrakt om at bygge og drive en sporvejslinje i Jerusalem.
Stærkere forbindelser
Det lyder måske meget uskyldigt, men den kommende sporvejsline skal føres fra centrum i det israelske Vestjerusalem til israelske kolonier (bosættelser) i og omkring det besatte palæstinensiske Østjerusalem. Linjen skal gå til Pisgat Ze?ev og French Hill, der blev etableret for over 30 år siden på konfiskeret palæstinensisk jord.
Med sporvejslinjen ønsker de israelske myndigheder at forstærke forbindelsen mellem Israel og udflytterne i kolonierne for de facto at indlemme Østjerusalem og omegn i Israel.
Ulovlig besættelse
Den israelske besættelse af de palæstinensiske områder er ulovlig efter international ret. Israel bryder med den fjerde Genève-konvention, der forbyder besættelsesmagten at flytte sin befolkning til besat område. Den Internationale Domstol i Haag kendte i juli 2004 Israels byggeri af apartheid-muren (i israelsk sprogbrug adskillelseshegn!) ulovlig, fordi den blev bygget på besat område.
I efteråret 2005 afleverede EU s missioner i Ramallah og Østjerusalem en rapport til EU s udenrigsministre, hvor de advarede om, at Israel med sine aktiviteter på jorden undergraver gennemførelsen af den såkaldte køreplan for fred og muligheden for en tostatsløsning.
Rapporten blev kun kendt, fordi organisationer og presse fik fingre i den. EU s udenrigsministre valgte nemlig at lægge den til side uden kommentarer.
Det offentlige i form af Midttrafik og andre skal ikke tage os som gidsler for indirekte at støtte den israelske besættelse og bryde international ret. Det er borgernes skattekroner, der går til at betale Veolia for at drive busruterne.
Om igen, Midttrafik og alle andre offentlige selskaber, der har kontrakt med Connex/Veolia.