De er allerede i gang med arbejdet i Rødby. Femern-forbindelsen skal binde Danmark og Tyskland tættere sammen, men tyske miljøorganisationer kan nu udskyde projektet i årevis. Det skriver Politiken.
Aktionsbündnis gegen eine Feste Ferhmarnbeltquerung og den grønne paraplyorganisation Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland forsøger at forhindre en tyske miljø- og projektgodkendelse af forbindelsen.
Den tyske advokat dr. Wilhelm Mecklenburg, der tidligere har forsinket store trafikale byggerier i Tyskland, er gået ind i sagen. Han og organisationerne mener, at der er sket en række overtrædelser af den tyske miljølovgivning i Femern A/S' ansøgning til den tyske myndighed i Slesvig-Holstein.
Mecklenburg mener, at traktaten om forbindelsen skal genforhandles mellem Danmark og Tyskland. Det vil i givet fald betyde, at projektet ikke kan stå klar i 2021.
Kravet kommer, fordi Danmark, ifølge advokaten, ikke har stillet "forståeligt og fuldstændigt materiale" til rådighed for den tyske offentlighed. Samtidig har den danske minister ikke besvaret spørgsmål fra tyske borgere, som man ellers har pligt til.
Svaret kommer først i 2015, men transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) kan ikke se, at der er noget odiøst i forløbet.
- Transportministeriet har ikke kendskab til konkrete indvendinger imod projektet fra tyske miljøorganisationer, der giver anledning til bekymring, skriver hun i en mail til Politiken.
Der er udbudt opgaver til mere end 40 milliarder kroner, og den danske stat har allerede sat 2,8 milliarder kroner at til projektet, som ikke kommer i kassen igen, hvis det bremses.
Femern A/S' ansøgning til de tyske myndigheder blev afleveret i sidste måned. Ansøgningen er på 10.000 sider.
Newspaq