Det handler om miljøet, om verdenssituationen og om den enorme forbrugerfest Danmark har oplevet de seneste år.
Der mangler ikke store ord, når folkene bag lørdagens internationale aktionsdag, Buy Nothing Day eller Køb Ingenting Dag, skal forklare konceptet.
»Lørdag skal være en hel dag, hvor danskerne ikke køber noget. Vi vil ruske op i danskerne og få dem til at tænke over, hvordan de opfører sig som forbrugere. Vi så gerne, at man som forbruger tænker mere på verden i stedet for på prisen. Vi skal være opmærksomme på, hvilke produkter vi køber, under hvilke forhold de er fremstillet, hvilke kemikalier de indeholder,« siger Klaus Jensen fra forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere.
Han mener, at det økonomiske opsving i Danmark bør give folk overskud til at tænke over konsekvenserne af deres køb.
»Det er ligesom den Spiderman-film, hvor der bliver sagt at med »store kræfter følger et stort ansvar«.
Men der er muligvis en bivirkning ved kampagnen, mener Lars Quistgaard Bay, der er advokat og erhvervspolitisk konsulent fra Dansk Handel og Service:
» Det virker ikke, som om det har haft nogen gennemslagskraft. Jeg tror mere, at hvis folk hører om dagen, så vil de netop tage ud og handle i håb om, der er færre folk og derved bedre tid til ekspedition«, siger han.
Buy Nothing Day har eksisteret siden 1992 i 65 lande, men ifølge Pengeinstitutternes Betalingsservice findes der ikke tal for, hvordan dagen påvirker transaktionerne med dankort.
FAKTA
Det er den canadiske organisation Adbusters, som står bag Buy Nothing Day. Via deres hjemmeside har budskabet spredt sig til store dele af verden. I Danmark optræder teatergruppen Terra Nova på Rådhuspladsen klokken 13.30 med deres stykke, der hedder ?Den Store Julemiddag?. Stykket vil vise, hvordan vi kaster os grådigt over alt, vi kan få fat på. Derudover vil organisationen ?Aktive Forbrugere? beslaglægge indkøbsvogne uden for Frederiksberg Centeret.