»Rør blot ikke ved min gamle jul« er vist ikke noget reklamefolk går så meget op i. For i et forsøg på at overhale Finland indenom i successen med at bruge den traditionelle røde finske julemand til at markedsføre Finland i Japan, har Denmark opfundet en utraditionel grøn dansk julemand. Og han er blevet intet mindre end en stjerne i Solens Rige.
Det er VisitDenmark i Japan, der har opfundet den grønne julemand for at fremhæve de værdier, Danmark bliver associeret med i Japan.
Den danske julemands er grøn, fordi hans primære mærkesag er miljøet. Han er blandt andet meget bekymret over den globale opvarmning, da det betyder færre nåletræer, dårligere levebetingelser for rensdyrene og mindre sne til hans kane.
Ifølge VisitDenmark er netop miljøet et centralt punkt på den japanske dagsorden i disse år.
»Japan har været inde i en kraftig økonomisk vækst, hvilket har øget velstanden i befolkningen og i landet som helhed. Danmark er kendt som et rent og miljøvenligt land i Japan, og den danske forståelse for, at et godt miljø er med til at skabe velfærd, sundhed og livskvalitet, opleves i Japan som helt unik. Det er denne skabelon, mange japanere ønsker at forme deres samfund efter, og den grønne julemand spiller på japanernes billede af Danmark som foregangsland,« forklarer kommunikationskonsulent Monica Svendsmark Hansen fra VisitDenmark.
Se mere på: www.greensanta.jp.