I slutningen af november i fjor var man hos Lego en anelse bekymret for julen. Men forbrugere over hele kloden indledte i de sidste to uger en slutspurt, som vil gøre 2012 til endnu et ekstremt godt år for Lego, skriver Jyllands-Posten.
- Det har generelt været et skuffende år for legetøjsmarkedet, og julen skuffede også en smule.
- I det lys er Legos præstation endnu mere bemærkelsesværdig, siger Sean McGowan, chef for aktieafdelingen og legetøjsanalytiker i investeringsbanken Needham & Company, til avisen.
Lego er den tredjestørste legetøjskoncern i USA og havde ved udgangen af november sidste år en markedsandel på 7,5 procent på det vigtige amerikanske marked. Den endelige opgørelse, der også inkluderer julehandlen, er ikke offentliggjort endnu.
Samtidig er Lego den legetøjskoncern, som vinder flest markedsandele. I 2012 har Lego hentet en vækst på 20 procent på i det amerikanske marked, som ellers generelt er faldet.
- Den største udfordring for Lego i 2013 er Lego selv - at overgå præstationen i 2012, hvor der kom meget medvind fra lanceringen af pigeserien Friends, siger Sean McGowan til Jyllands-Posten.
Legos officielle regnskab kommer først om nogle uger, men forventningen er ifølge avisen, at koncernen fra Billund kan notere endnu et rekordår.
- Det direkte salg til forbrugerne er vokset med omkring 20 procent i 2012, og det er vi særdeles stolte over, fordi det er sket i et legetøjsmarked, der er faldet, siger Mads Nipper, Legos koncerndirektør med ansvar for salg, til Jyllands-Posten.
/ritzau/