KÆRE LÆSER!
Tillad at præsentere mig selv! Den 1. december startede jeg som chefredaktør på de fremragende medier Avisen.dk og Ugebrevet A4.
Op til det tidspunkt havde jeg senest været chefredaktør på Fagbladet3F og kommunikationschef i 3F. Jeg var den sidste tillidsmand på det hedengangne Aktuelt (lukkede i 2001), og før min tid på Fagbladet, bestred jeg forskellige kommunikation-job. At vende ”tilbage” til den daglige, brede journalistik er en stor glæde for mig.
Men denne hilsen skal ikke handle om mig - men dig! Læser, bruger, seer, debattør eller hvilken tilgang du har til medier. Der er kamp om DIN opmærksomhed, din tid. Mere og mere journalistik tilgås i dag via en ”smartphone”, og jeg tænker jævnligt, om den har det godt der. Journalistikken, altså?
Når jeg en hverdagsmorgen tager S-toget på job, sidder vi næsten alle og ”scroller” på vores telefon. Den betegnelse er efterhånden absurd, da en ”Iphone/Smartphone” af de fleste jo egentlig mest bruges til at tekste, dele indhold eller tage billeder. Se videoer eller læse fra. Ikke så ofte tale med andre, synes jeg.
VI ER mange medier, der kæmper om DIN opmærksomhed i den smartphone der. Og det kommer vi med al sikkerhed til at blive ved med i 2018 og de kommende år. Journalistikken har fået den udfordring, at i den konkurrence er vi oppe mod mange andre aktører. Særligt indhold fra sociale medier. Sådan er det, og vi må være skarpe til at lave historier, der kan klare sig i den konkurrence.
Men det er ikke alt.
Vi er også i konkurrence om DIN tid. De fleste mennesker ”forbruger” i dag en stor mængde af indhold – og langt fra kun journalistik – via ”smartphones” eller ”tablets”. Det har presset print-medier og opslagsbøger på en sådan måde, at det i sig selv kan virke gammeldags at bruge dem. Desværre, der er meget at godt at sige om den rolige læseoplevelse, synes jeg, aldrende nisse på 48 år!
I foråret var jeg – sammen med andre danske medieledere – på en studietur til USA. Vi havde blandt andet fornøjelsen af at besøge Facebook, hvis hovedkvarter lidt uden for San Francisco stadig udbygges. Og hvor medarbejdere over 30 år er en sjældenhed…
Vi fik at vide, at de fleste Facebook-brugere beslutter sig inden for tre sekunder, om video- eller tekstindhold er værd at klikke på. Det er ikke lang – tid! Og det spiller tilbage til mit grundlæggende spørgsmål: hvordan klarer journalistikken sig i smartphonen og i de sociale medie-feeds, som de fleste af os har som foretrukken tilgang til indhold i dag?
DET FAGLIGE svar er, at øge fokus på ”krogen”. Det er det greb, vi som journalister skal anvende for at få DIN opmærksomhed. Og når vi har fået den, har vi fat i DIN tid. Det er ikke alene centralt for medier for at blive set eller læst, det er også kommercielt afgørende. Vi skaber værdi til annoncører, hvis vores brugere bruger tid på vores sider. Derfor er din tid vigtig for os. Ikke kun fordi vi har lavet vedkommende historier, men fordi DIN tid er annoncekroner værd.
Fra denne jagt på tid kommer begrebet ”click-bait” (bemærk den store brug af engelske termer i dette univers). Dette udtryk betyder, at vi lokker dig til at klikke på vores historier. Det gør man ofte ved IKKE at fortælle, hvad nyheden egentlig er. Men pirre brugerens opmærksomhed ved at stille et spørgsmål i overskriften, mere end at give et svar.
Det synes jeg som chefredaktør, at vi skal holde os for gode til på disse medier. Vi må stole på, at vores historier er relevante nok til at læseren vil læse os uden det trick. Og det er i alle tilfælde en markant gradbøjning af et grund-princip i journalistikken: Fortæl, hvad historien handler om!
Mediestrømmen anno 2018 er et hidsigt univers. Stjerner skyder op falder ned. Vores to medier her skal finde pladsen for at være relevant for den danske lønmodtager, og dem der gerne vil være på jobmarkedet. Men som kan have svært ved at få fat.
OVRE PÅ vores Facebook-sider kan man engagere sig og kommentere forskellige historier. Det er vi glade for, vi vil gerne have konstruktive, engagerede læsere.
Jeg håber, at vi også i 2018 kan være din tid værd. Mest fordi vi har lavet og præsenteret historier, der er tiden værd. Men også fordi Danmark på et større plan har brug for medier, der utvetydigt vil være noget for fællesskaber og de mange, der ikke har tryghed og velstand som faste støtter.
Glædelig jul & godt nytår!
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.