Listen Louder

Jonathan Løw - De vigtigste trends indenfor iværksætteri og innovation i 2018

Vi hører hele tiden om megatrends såsom kunstig intelligens, Internet of Things og machine learning, men hvordan udvikler iværksætteri sig egentlig i disse år? Får vi flere eller færre selvstændige i 2018, og hvad vil karakterisere fremtidens entreprenør? Det har vi spurgt den anerkendte iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw om.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Jonathan Løw, der til daglig er direktør for virksomheden Listen Louder, mener, at der især er otte trends, som vil slå igennem i løbet af 2018 og resten af dette årti.

Jonathan Løw fortæller, at der for det første vil blive flere selvstændige i de kommende år. Løw henviser bl.a. til tal fra USA, som viser, at antallet af iværksættere i Guds eget land alene vil runde 28 millioner i 2018. Det svarer, forklarer Jonathan Løw, til over en femtedel af hele den amerikanske befolkning, og det er en udvikling, som vi også kommer til at se i stigende omfang i Norden, mener Løw.

Jonathan Løw tror også på, at antallet af soloentreprenører vil vokse. Dvs. iværksættere med énmandsvirksomheder. Jonathan Løw, som bl.a. har en baggrund som næstformand i Dansk Iværksætter Forening, forklarer, at enmandsmodellen allerede er udbredt i Danmark, og i 2018 mener Løw, at vi vil se endnu flere, som kombinerer startup-drømmen med et normalt lønmodtagerjob, studie etc.

Jonathan Løw rådgiver til dagligt etablerede virksomheder omkring deres innovationskultur og forsøger igennem foredrag og workshops at tilføre disse virksomheder noget iværksætter-DNA. Han kender fra dette arbejde en klar trend, hvor store og etablerede danske virksomheder er begyndt at udvikle acceleratorprogrammer, inkubatorer og lignende for at blive mere entreprenante i deres innovations- og forretningsudvikling. Jonathan Løw er overbevist om, at det vil øge efterspørgslen for iværksættere internt i disse organisationer og gøre flere entreprenører til intraprenører i 2018. Noget han bl.a. løbende skriver om på sin Facebook-side, der har flere end 15.000 følgere, samt har lavet en video omkring i samarbejde med Itforum.

Jonathan Løw skriver indlæg for bl.a. Ivækst og Markedsføring, og han har i forbindelse med sit samarbejde med marketingverden også iagttaget, hvorledes stadigt flere ansatte indenfor marketing tager springet til at blive selvstændige, fordi vi i dag har et marked, hvor langt de fleste produkter og services kan sælges, hvis man blot er dygtig til at formidle budskabet til målgruppen.

Jonathan Løw kommer dog også med en opsang til de mange nye selvstændig. Han lægger især vægt på to ting, man skal være opmærksom på. Den ene af disse er ifølge Løw, at stress rammer langt flere iværksættere end gennemsnitsbefolkningen. Derfor skal vi blive bedre til at passe på os selv, understreger Jonathan Løw.

Den anden har han bl.a. skrevet flere indlæg om til internetmediet Computerworld, og Jonathan Løw håber, at perioden er ovre, hvor investorerne sidder på flæsket og kan tage tidlige og store ejerandele for beskedne investeringer. Vi går takket være bootstrapping, Lean Startup og crowdfunding imod en årrække, hvor iværksættere i stigende grad bygger deres virksomheder op omkring tidlig indtjening og hurtig kundeinvolvering frem for kapitalfremskaffelse imod ownership, mener Jonathan Løw. Løw kalder det en trend, der går fra funding til revenue.

Jonathan Løw er personligt træt af, at man hele tiden skal høre om Steve Jobs og Elon Musk, når det kommer til det at være iværksætter eller innovatør. Ifølge Jonathan Løw kommer vi i stedet til at se langt flere minimalistiske entreprenører, som er glade for at have kunder i et omfang, hvor de fortsat har mulighed for at rejse, have familie og søge andre eventyr i livet. Det er ikke nødvendigvis optimalt for samfundet, men positivt for den enkelte, er Jonathan Løws holdning til hele den danske iværksætterkultur. Et emne en også behandler i sin bestseller Listen Louder fra 2015.

Som den sidste væsentlige trend peger Jonathan Løw på, at den såkaldte we-commerce udvikling også vil slå igennem for iværksætteriet i Danmark. Jonathan Løw forklarer, at we-commerce handler om, at at vi deler alt fra kontorpladser til servere og biler. Det vil ifølge Løw betyde en hverdag for danske startups og entreprenører, hvor we-commerce påvirker alle aspekter af det at være selvstændig. Dvs. at deletankegangen influerer alt fra, hvorledes idéer udtænkes, skabes og produceres til, hvordan de bliver oplevet og forbrugt, mener Jonathan Løw. Nogle tanker han og 99 andre førende iværksættere og ledere uddyber i bogen Gurubogen fra 2016.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.