John fra PostNord i 'julemandens værksted': Overarbejde hober sig op

Postarbejderen John Lies Pedersen sørger for, at danskernes julegaver købt på nettet, havner de rigtige steder. Han har haft en travl måned og har næsten kun haft tid til at sove, spise og arbejde.
Postarbejderen John Lies Pedersen.
Postarbejderen John Lies Pedersen. Foto: Privatfoto/Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Det er blevet et kæmpe hit hos danskerne at købe julegaver på internettet. Noget, de i den grad også mærker hos landets pakkecentre, hvor medarbejderne de seneste uger har ligget vandret, og hvor travlheden når højder, der kan minde om julemandens værksted.

En af dem, der har arbejdet i døgndrift de sidste fire uger, er postarbejder John Lies Pedersen. Han har sin daglige gang på PostNords pakkecenter i Taulov, og her sørger han for, at danskernes julegaver havner i de rigtige hjem. 

Faktisk har John Lies Pedersen haft det så travlt i december, at han de seneste fire uger har arbejdet 40 timer over.

- Her i december har jeg stort set kun haft tid til at sove, spise og arbejde. Men det gør ikke noget, fordi det er sjovt, når der sker noget. Man gider godt at give en ekstra skalle, og der går ligefrem sport i det, siger den 53-årige postarbejder til Avisen.dk.

Flere pakker i år 

Men selv om der er travlt, og det til tider kan være ret hårdt, er stemningen blandt kollegerne god, fortæller han.

- Når vi står ved sorteringsbåndene har vi da tid til at joke med hinanden, og mange har også fundet nissehuen frem her i december.

Sidste år slog julehandlen over nettet alle rekorder, viste tal fra DIBS og Nets. En rekord, der muligvis kan blive slået igen i år. I hvert fald forventer PostNord, at når julemåneden er ovre, har postleverandøren været ude med omkring 10 millioner forsendelser alene fra nethandlen. John Lies Pedersen mærker da også stigningen af pakker på egen hånd.

- Jeg kan se, at der er flere pakker i år, end der var sidste år. Lastbilerne, der kommer ind med pakkerne, er helt fyldte. Vi kan også se, at nogle pakker går igen. Det gælder eksempelvis pakker fra Zalando, H&M og Harald Nyborg, der er meget karakteristiske, siger John Lies Pedersen.

Brokkeri handler om uvidenhed 

Den 53-årige postarbejder og hans kolleger bestræber sig på, at danskerne får fremsendt deres bestilte gaver til tiden. Men indimellem kan der ske svipsere, og det afføder nemt kritik.

På PostNords Facebookside findes der da også kommentarer fra folk, der ønsker PostNord hen, hvor peberet gror.

”Jeg forfalder ikke gerne til at brokke mig over firmaer på deres Facebooksider, men har svært ved at bevare det gode julehumør, når jeg netop har modtaget to mails om, at PostNord kl. 12.05 har været forbi og forgæves forsøgt at aflevere pakker til mig,” lyder det i et opslag fra Rune Schaadt Moesgaard.

John Lies Pedersen har fuld forståelse for, man gerne vil have sine pakker til tiden, men nogle gange skal man som kunde lige tælle til 10, mener han.

- Generelt tror jeg, at folk har en smule mere forståelse for, at det kan være travlt i december, men det handler også mange gange om uvidenhed, når man brokker sig. Der kan opstå forsinkelser og smuttere i ny og næ, og så er det lige meget om virksomheden hedder PostNord eller GLS, siger John Lies Pedersen.

Postarbejderen kan selv vælge, om han vil afspadsere eller få udbetalt løn for sine mange overarbejdstimer.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.