Medarbejderne på landets jobcentre drukner i administration. På en times arbejde bruger de 45 minutter på papirnusseri.
Undersøgelsen, som er lavet af KL's magasin, Momentum, viser også, at 19 ud af 20 jobcenterchefer mener, at der er blevet flere regler og krav til jobcentrene fra statens side i løbet af de seneste år.
42 procent af cheferne svarer desuden, at de bruger mere end 45 minutter pr. time på administration i dag end for tre år siden.
Tallene tegner et billede, som er stik imod regeringens intention om at bruge mindre tid på regler, krav og administration. Og den voldsomme mængde kontrol fra Beskæftigelsesministeriets side skuffer Dansk Socialrådgiverforening, som kalder arbejdet det "rene tastehelvede."
"Mange socialrådgivere på jobcentre tænker: Hvorfor sidder jeg egentlig her? Jeg laver jo ting, som enhver kunne instrueres i," siger fagforeningens formand, Bettina Post til Jyllands-Posten.
Ude på jobcentrene mærkes den administrative byrde også dagligt. Blandt andre overrasker arbejdsprioriteringen 25-årige Mette Louise Brix, som arbejder for Rødovre Kommune.
"Jeg blev ikke overrasket over, at der var administrative opgaver. Men det kom bag på mig, hvor lang tid, der skal bruges på det," siger hun, og påpeger, at det ikke er den del af jobbet, der giver arbejdsglæde.
"Jeg kan godt lide at mødes med borgeren og skabe en god relation, så jeg kan hjælp ham eller hende," siger Mette Louise Brix.
Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) erkender problemet og er derfor i gang med en "omfattende afbureaukratisering."