Det er det rene hykleri, at fagforbundet 3F sammen med SF har gjort det til en mærkesag at få bremset vognmand Kim Johansen, mener Joachim B. Olsen, der er arbejdsmarkedsordfører for Liberal Alliance.
Kim Johansen benytter sig af billige østeuropæiske chauffører, som han hyrer efter en særlig forretningsmodel. Det må han godt, er det blevet slået fast i en faglig voldgift og i Arbejdsretten.
Men som Avisen.dk skrev i sidste uge, er SF gået til finanslovsforhandlingerne med et forslag om at ændre Godskørselsloven for at lukke det hul, som partiet mener åbner for social dumping.
Det har fået vognmanden til at kaste håndklædet i ringen. Nu flytter han alle sine aktiviteter til udlandet - og den udmelding vækker harme hos Joachim B. Olsen.
Det er dobbeltmoralsk
"Det er fagbevægelsen og venstrefløjen, når den er værst. Det viser et enormt hykleri," siger Joachim B. Olsen, der peger på konflikten om Vejlegården.
"I kølvandet på Vejlegården rejste Venstre og Dansk Folkeparti et fælles beslutningsforslag om et indgreb i konfliktretten. Det fik venstrefløjen helt op i det røde felt - de mente, det ville være et brud på den danske model. Men nu gør fagbevægelsen og venstrefløjen jo præcis det samme selv. De vil lovgive i stedet for at lade arbejdsmarkedets parter løse sagen," lyder det fra Joachim B. Olsen.
Han peger på, at sagen er afgjort af to instanser, der har tilladt vognmanden at fortsætte med at hyre de østeuropæiske chauffører, som for en lav løn kører på danske plader - fortrinsvis i udlandet.
"Manden har jo ikke forbrudt sig mod nogen regler. Alligevel skal han nu straffes."
Frivillig aftale
"Som jeg ser det, er arbejds- og lønforhold et spørgsmål mellem arbejdsgiveren og arbejdstageren. Hvis alle spilleregler er overholdt - og det har vi rettens ord for i denne sag - er den ikke længere," siger den liberale politiker.
"De pågældende chauffører har indgået en frivillig aftale med Kim Johansen, og den kommer ikke andre ved," fortsætter han.
"Ideen med at sikre dansk løn til chauffører, der ikke bor i Danmark, er helt ude i hegnet. Hvad er det, man vil opnå? Alle må da være interesseret i, at transport af varer foregår nemt og gelinde og så billigt som muligt. Alt andet vil jo bringe priserne på varerne op."