Vikingerne er over os.
Interessen for vores forfædre er enorm over hele verden, ikke mindst på grund af tv-serien ”Vikings”.
Nu vil Køge også for alvor på landkortet – vikinge-landkortet.
Tidligere i dag løftede Køges borgmester Marie Stærke og vikinge-entusiasten Jim Lyngvild sløret for en helt ny giga-satsning ved Vikingeborgen Borgring i Køge.
Med ikke mindre end 50 millioner kroner i ryggen skal Borgring Oplevelsescenter stå klar til åbning i 2024 som verdens første museum for den nordiske mytologi.
- Det er mit livs største projekt, fortalte Jim Lyngvild til avisen.dk.
Den asatroende vikinge-specialist skal designe det nye, store oplevelsescenter, fordi han er ”vild og folkelig” og kan hjælpe museet med at nå målet på 60.000 besøgende om året, forklarede museumsdirektør Keld Møller Hansen.
På den måde kan Jim Lyngvild også hjælpe forskerne videre med finansieringen af yderligere forskning i vikingetiden.
Jim Lyngvild skal skabe det visuelle udtryk i det nye oplevelsescenter og garanterer, at det bliver meget anderledes.
- Det bliver kødeligt, liderligt, voldsomt, smukt og skræmmende. Børnene skal nok få noget at fortælle om i skolen, fortalte kunstneren på pressemødet i Køge tidligere, hvor et par kæmpe bannere blev afsløret som et udtryk for, at projektet nu går i gang.
Herunder forklarer Jim Lyngvild nærmere.
De ambitiøse planer om det nye oplevelses- og forskningscenter ved Vikingeborgen Borgring ved Køge er et opsigtsvækkende projekt til 50 mio. kroner, der finansieres af blandt andre A.P. Møller Fonden, Knud Højgaards Fond og Museum Sydøstdanmark i samarbejde med Køge Kommune.
Køges borgmester, Marie Stærke, var selvklart også både glad og stolt over at kickstarte endnu et oplevelses-tilbud i kommunen.
- Harald Blåtands borgringe på tværs af landet binder Danmark sammen. For mere end 1.000 år siden som strategiske fæstningsværker, der forsvarede danskerne. I dag som synlige beviser på vores fælles fortid, og Borgring særligt som et bevis for Køges gode beliggenhed allerede i vikingetiden, sagde Marie Stærke blandt andet på pressemødet.
Fra 2016 til 2018 har publikum måttet nøjes med at kunne følge med i arkæologernes udgravningsarbejde fra en midlertidig udsigtsplatform og udstillingspavillon. Men fremadrettet bliver udstillingen permanent.
Køge Kommune har skudt 15 millioner kroner i projektet.
- Vikingeborgen ved Lellinge fortæller en fantastisk historie om Køge-egnen og om vikingetiden, som fortjener at blive bredt ud, såvel til borgerne i Køge Kommune, men også til de mange mennesker verden over, der interesserer sig for vikingetiden. Med initiativet her, bliver vi det eneste museum, der formidler den nordiske mytologi, og det i sig selv er der masser af perspektiv i. Oplevelsescentret sætter Køge Kommune på verdenskortet, når det gælder formidling af vikingetiden, og den forskning, som kommer til at foregå derude, forklarede Marie Stærke.
Borgring Oplevelsescenter skal fortælle historien om de danske vikingeborge og har den nordiske mytologi og dens figurer som omdrejningspunkt.
Udstillingen kommer derudover til at zoome ind på den periode, hvor asatroen må vige pladsen for kristendommen.
Overgangen fra den hedenske tro er en afsked med Thor, Odin og Loke og et goddag til Gud og de kristne ritualer.