Der er skrevet og sagt meget om Kevin Magnussens færre træninger i Haas-bilen i denne sæson.
På grund af kontrakten med Formel 1-holdet skal den 24-årige dansker overlade sædet til en reservekører fra Ferrari i seks af sæsonens fredagstræninger.
Jan Magnussen vurderer dog ikke, at sønnen får store problemer ud af de færre timer i bilen, selv om han erkender, at det er en ulempe.
- Det er svært at drage nogen fordel ud af det. Men det er sådan, kontrakten er lavet, og det skal han finde en vej rundt om, siger Jan Magnussen.
- Selv om Kevin ikke sidder i bilen, kan han godt få noget ud af det. Han kan holde øje med setuppet og banens udvikling.
- Han får trods alt stadig to og en halv times træning, men de andre får fire. Så det er, hvad det er, siger han.
Jan Magnussen, der selv har prøvet at køre Formel 1-løb tidligere i karrieren, peger på, at første træning er den, man bedst kan undvære.
- Første træning på banerne er typisk heller ikke god nok. Det er først i anden og tredje træning, at der kommer nok gummi på banen, så man ser det rigtige setup i bilerne.
- Så det kan være, Kevin bare springer den fase over, hvor alle kan forvirre sig selv lidt, fordi banen ikke duer. Og så kommer han ind, når banen er god med det rigtige setup i bilen.
- Og så må han som udgangspunkt læne sig lidt op ad det, Grosjean er nået frem til, siger Jan Magnussen.
Holdkammeraten Romain Grosjean har i sin kontrakt sørget for, at han kun går glip af en enkelt fredagstræning.
I denne weekend træner Kevin Magnussen tre gange før søndagens Formel 1-grandprix i Montreal, da de færre træninger først bliver en realitet senere på sæsonen.
Og den hurtige canadiske bane med masser af meter på langsiderne kan komme til at passe Kevin Magnussen glimrende, lyder analysen.
- Det er en bane, han godt kan lide. Det er en old school-bane. Der er konsekvens, hvis man kvajer sig.
- Der er en megalang langside i Montreal, så mon ikke bilen kommer til at køre godt der. Det håber jeg, lyder det fra Jan Magnussen.
/ritzau/