Hvordan reagerer et menneske på at få en hætte over hovedet, blive bagbundet og slået? Og hvorfor er det i strid med menneskerettighederne at torturere en terrorist til at tale? De spørgsmål bør alle danske gymnasie- og HF-elever kunne svare på, mener Rehabliterings- og Forskningscentret for Torturofre (RCT). Derfor udsender centret i dag et hæfte og en film om tortur og dens konsekvenser til alle gymnasieskoler, for at få lærerne til at sætte tortur på skoleskemaet.
»Der har været pres på menneskerettigheder efter 11. september. Der er en glidende tendens til, at anvendelse af tortur bliver opfattet som mere stuerent og acceptabelt, blandt andet med tv-serier som 24 Timer. Når vi har modtaget skoleklasser på centret, har vi kunnet mærke, at modstanden mod tortur har været under pres,« siger Tue Magnussen fra RTC, der kalder udviklingen en tikkende bombe under menneskerettighederne.
Ifølge centret er mange mennesker begyndt at opfatte tortur som et nødvendigt onde i kampen mod terror. En undersøgelse fra BBC viser, at 29 procent af de 27.000 borger fra 25 forskellige lande, der blev spurgt i undersøgelsen, støtter brug af tortur.
Gymnasieskolernes Lærerforening byder torturundervisningen velkommen:
»Hvis det er en sober afsender, bliver det også anvendt på skolerne. Men det er op til den enkelte lærer at vurdere, om de vil anvende det. Hvis det inddrages i undervisningen på god og relevant måde, er det fint,« siger kommunikationsmedarbejder i Gymnasieskolernes Lærerforening, Lotte Hornholt.