- Dette fysiklokale er sponsoreret af Toyota.
I fremtiden vil danske skoler kunne få farvestrålende reklamer. Hverken forældre eller skolelederens formand har noget imod reklamer i folkeskolen, skriver Jyllands-Posten.
Skolelederens formand Jens Færk mener, at skolerne skal droppe berøringsangsten mod pegne fra erhvervslivet:
- Jeg ville ikke acceptere, hvis der i min skoles festsal hang en plakat med Scientology, Pinsemissionen, Enhedslisten eller Dansk Folkeparti, men jeg har ikke ondt af, at lokale firmaer, der har støttet den lokale skole med et beløb, har en plakat hængende, siger han til avisen.
En Gallup-måling, foretaget for Berlingske Tidende, viser, at 52 procent af forældrene går ind for private sponsorer i folkeskolen. 37 procent er imod.
Undervisningsminister Bertel Haarder (V) kalder private sponsorer en god idé :
- Hvis bare de ikke stiller betingelser, vil jeg sige: Jo mere, jo bedre, siger han.
Et tegn på udsultning
Ikke overraskende er venstrefløjens ordførere imod.
- Når folkeskolen oplever et stigende behov for sponsorering af undervisningslokaler og andre nødvendige forbedringer, er det et udtryk for mange års økonomisk udsultning, som har ført til nedslidte discount-skoler, siger Enhedslistens Per Clausen.
Han er bange for, at sponsoreringen blot vil føre til yderligere ulighed i mellem de skoler, der forbindelser til erhvervsliv og de skoler, der ikke har. I stedet skal folkeskolen løftes økonomisk via finansloven.
Hos SF er det også en principsag, at det offentlige alene kan løfte folkeskolens byrder. De benytter sagen til at lange ud efter Socialdemokraterne.
- Lige nu handler det om at fastholde statsminister Anders Fogh Rasmussen på hans indrømmelse af behovet for milliard-investeringer i folkeskolen. Det grænser derfor til politisk autisme, når socialdemokraternes Christine Antorini udtaler, at hun ikke er principel modstander af sponsorering, siger SF s Pernille Vigsø Bagge.