Søndag går italienerne til stemmeurnerne for at tage stilling til, hvem der skal lede kommunalbestyrelserne i støvlelandet de kommende år. Valget bliver fulgt op af en anden valgrunde 19. juni.
Valget bliver af iagttagere set som en stor udfordring for Italiens siddende premierminister, Matteo Renzi, hvis centrumvenstreparti, PD, står til at miste indflydelse i de største byer.
Mediernes primære fokus er ifølge nyhedsbureauet AFP på de større italienske byer som Bologna, Napoli, Torino, Milano og hovedstaden Rom.
I sidstnævnte er borgmestervalget særligt spændende, fordi det hurtigt voksende, antiautoritære parti Movimento Cinque Stelle, M5S, står til at vinde valget.
Rom har været uden borgmester siden oktober, hvor Ignazio Marino, der er medlem af Renzis parti, blev tvunget til at gå af efter en bilags- og udgiftsskandale.
Ydermere har byens politiske system været infiltreret af en mafiaorganisation, som en anden tidligere borgmester Gianni Alemanno er anklaget for at være involveret i.
Det er skandaler som disse, der har givet M5S vind i sejlene. Partiets borgmesterkandidat i Rom, Virginia Raggi, står inden valget søndag til 30 procent af stemmerne ifølge AFP. PD's kandidat, Roberto Giachetti, ligger til 24 procent.
Vinder Raggi også det endelige valg 19. juni, er hun den første kvindelige borgmester i Rom.
Også i Milano ser PD's kandidat ud til at lide et nederlag, og det er dårligt nyt for premierminister Renzi, der kun er fire måneder fra en skæbnesvanger folkeafstemning om at ændre den italienske forfatning.
Renzi forsøger at nedtone betydningen af de lokale valg, måske fordi hans parti står til at tabe.
- Kommunalvalgene handler om borgmestre, hvis job det er at reparere gaderne, ikke at reparere regeringen eller landet, siger Renzi ifølge AFP.
/ritzau/AFP
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.