Overset stressfaktor på job: Medarbejdere spilder tid på it-nedbrud
Mange medarbejdere oplever it-nedbrud som en stor stressfaktor. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Rigtig mange oplever at spilde tiden på jobbet, når it-systemet kokser, viser meningsmåling. De små og store afbrydelser er en overset stressfaktor, siger eksperter.

Det er ikke kun Sundhedsplatformen, som stresser i sundhedsvæsenet.

19 procent af befolkningen angiver, at de dagligt spilder tid på grund af “it-nedbrud” på arbejdet.

Det viser en måling, Gallup har foretaget for Magisterbladet blandt 1.084 repræsentativt udvalgte danskere. Til sammenligning svarer 14 procent, at de spilder tiden på sociale medier hver dag.

Eksperter opfordrer arbejdspladserne til at tage it-nedbrud og bøvl alvorligt som stressfaktor og arbejdsmiljøproblem.

Malene Friis Andersen er psykolog ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og har i mange år forsket i stress. Ifølge hende er it så integreret i opgaveløsningen på mange arbejdspladser, at tingene kan være svære at skille fra hinanden.

- Medarbejdere kan være superdygtige eksperter på deres felt, men så kommer der et nyt it-system, og hvis man ikke oplæres tilstrækkeligt i at bruge det, kan selv en erfaren medarbejder blive forvandlet til en novice og føle sig inkompetent. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der skal bruges tid på oplæring, siger Malene Friis Andersen til Magisterbladet.

Søren Bjerregaard Kjær, som er arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Magisterforening peger på problemer med it kan være en af de faktorer, som i yderste konsekvens kan være med til at udvikle stress.

- It kan være både dr. Jekyll og mr. Hyde. Når der bliver indført nye systemer, skaber det forventninger om, at det vil lette vores arbejde. Når det nye system så alligevel ikke indfrier alle forventninger, bliver det en kilde til frustration i stedet – selv om det faktisk har lettet arbejdet på nogle punkter, siger Søren Bjerregaard Kjær til Magisterbladet.

Frustrationerne risikerer at gå ud over nærmeste kollega, og dermed kan problemer med it skade det sociale arbejdsmiljø. Søren Bjerregaard Kjær forklarer, at små hændelser i arbejdsdagen, som ikke bliver adresseret, i sidste ende kan føre til et betændt arbejdsmiljø med vold, mobning og sexchikane.

- Det er ligesom et isbjerg – under vandlinjen ligger en masse små brud på vores forventninger til et godt arbejde. Og hvis man har it-systemer, hvor det, man laver, synes meningsløst – hvis det, man taster ind, for eksempel forsvinder – så frustrerer det. Og så ender du med at blive sur på din kollega, siger han.

Det er Søren Bjerregaard Kjærs fornemmelse, at it-problemer sjældent tages op i arbejdsmiljøudvalgene. De små hverdagsproblemer med ventetider, opdateringer og nedbrud forbliver ubearbejdede..

Det er præcis det tillidsrepræsentant Morten Brockhoff fra Aarhus Universitet har besluttet at ændre på. Efter at have fået it på dagsordenen i det lokale arbejdsmiljøudvalg arbejder han nu på at bringe emnet videre opad i institutternes fælles arbejdsmiljøudvalg og i hovedarbejdsmiljøudvalget, hvor han også er repræsenteret.

- Jeg har set folk nærmest stå og græde, fordi de havde glemt deres login og ikke kunne komme videre med arbejdet, fortæller Morten Brockhoff.

Magisterbladet