En e-mail forsvinder ikke uden videre fra en virksomheds arkiv.
Så klar er meldingen fra it-eksperterne Tore Brynaa og Thomas Guldberg, som DR Nyheder har talt med.
Ekstra Bladets journalist Jan Kjærgaard har ellers tirsdag fortalt Skattekommissionen, at han ikke kan finde en vigtig mail fra forhenværende skatteminister Troels Lund Poulsens (V) tidligere rådgiver Peter Arnfeldt.
- Selvfølgelig har de den mail, siger Tore Brynaa til DR Nyheder.
- Den normale procedure vil være, at man aldrig fjerner noget fra en brugers konto, uden at de er opmærksomme på det. Mailen vil altid kunne findes igen, siger Thomas Guldberg.
It-eksperterne understreger begge, at e-mailen kan være svær at finde for mailbrugeren selv, men at den formentlig stadig er arkiveret. Også selv om mailen skulle være blevet slettet fra brugerens Outlook-konto, bør den stadig kunne findes.
- Jeg tror, at der er nogen, som ikke har lyst til at udlevere den. Selvfølgelig ligger den på en backup et eller andet sted, medmindre de har rod i deres systemer, siger Tore Brynaa.
It-direktør i JP/Politikens Hus, som Ekstra Bladet hører under, afviser imidlertid, at koncernens it-afdeling vil kunne finde mailen frem.
- Vi gemmer kun mails i 14 dage. Det er en historisk grænse, vi har, og som skal fange mails, man sletter ved en fejl, siger it-direktør Per Palmkvist Knudsen til DR Nyheder.
Han forklarer, at nogle mails vil kunne findes frem derefter. I andre tilfælde vil det dog være helt umuligt.
Det gælder eksempelvis, hvis en medarbejder selv sletter mailen fra både indbakken og slettet post-mappen samtidig med, at den slettede mail har lagret sig på et svært tilgængeligt sted på computeren.
/ritzau/