Gem iPad'en til dit barn begynder i skole.
Sådan lyder opfordringen fra psykolog Uffe Esben Pedersen, der advarer om, at små børn, der bruger for lang tid foran skærmen, kan få vanskeligere ved at koncentrere sig og dermed få svært ved at lære at læse.
Det skriver Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbunds (BUPL) magasin Børn og Unge.
De elektroniske medier er hurtige og underholdende, og de kan i nogle tilfælde få hjernen til at udskille stoffet dopamin, især når de bliver brugt til spil.
- Det kan gøre indlæring af læsning både meget langsom og kedelig. Samtidig kan det lægge skinner ud for et læringsmønster, som også senere i livet fordrer tempo og og hurtige skift, men svækker evnen til fordybelse, siger Uffe Esben Pedersen til BUPLs magasin Børn og Unge.
- Udviklingspsykologisk er børn mellem tre og seks år i en periode, hvor de skal stimuleres sprogligt, visuelt og sensorisk. De kan lære rigtig meget i den periose, og det er en indlæring, man ikke bare kan indhente senere, tilføjer han.
Uffe Esben Pedersen er bekymret over den generelt øgede brug af elektroniske medier.
Forskning viser nemlig, at børn kan udvise samme symptomer som giver anledning til en ADHD-diagnose, hvis de lever i en meget løs familiestruktur, hvor nærvær og fordybelse afløses af tid ved en iPad eller computer.
- Hvis man får mere af det samme i børnehaven, forstærker det den tendens, siger han.