Medicoselskabet Ambu, der producerer udstyr til hospitals- og sundhedssektoren, får en syngende lussing af investorerne, efter at selskabet tirsdag har fremlagt sit årsregnskab.
Ambu-aktien er tirsdag faldet 14,8 procent fra lukkekursen mandag eftermiddag.
Selskabet har været udfordret det seneste år, og det har løbende vist sig i aktiekursen, som i alt er faldet mere end 50 procent siden årsskiftet.
Det seneste år har Ambu særligt været udfordret i sin mest betydningsfulde division, Visualization, der blandt andet producerer endoskoper.
Regnskabsåret har blandt andet af den årsag kun kastet et smalt overskud på 93 millioner kroner efter skat af sig, ligesom væksten fra fortsættende aktiviteter har været behersket.
Den udgjorde blot fire procent det seneste år mod 16 procent i forrige regnskabsår.
I årsregnskabet for det forskudte regnskabsår 2021/2022 præsenterede selskabet en ny strategi, som skal få det tilbage på sporet.
Den nye strategi har navnet "Zoom in" og skal skabe tocifret vækst og højere indtjening de kommende år.
Det skal blandt andet ske ved at fokusere udviklingskræfterne på færre projekter, som til gengæld har stort potentiale.
Forventningen til det kommende regnskabsår er dog blot en organisk vækst på mellem fem og otte procent.
Ambu er blandt de mest handlede aktier på den københavnske Nasdaq-fondsbørs og er en del af C25-indekset.
Ifølge selskabets administrerende direktør, Britt Meelby Jensen, er den nye strategi forankret i en ambition om at være det mest "kundecentrerede selskab" på dets område.
- Og så skal vi udvide vores ledende position inden for engangsendoskopløsninger, sagde hun tidligere tirsdag i en kommentar til regnskabet.
Britt Meelby Jensen tiltrådte i maj måned, efter at Ambus markedsværdi næsten var halveret på bare fem måneder.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.