Rigmor Bang er på den ene side tilfreds.
Hun er administrativ leder af børneinstitutionen Rising, der tæller seks børnehuse, og hun kan spare 100.000 kroner i år ved at indhente tilbud på rengøring, legepladsinspektioner og vedligeholdelse af legepladser. Beløbet skal ses i forhold til, hvad det tidligere ville koste, hvis de seks institutioner hver for sig skulle indhente tilbud.
Men efter 1. januar, hvor kommunens institutioner blev slået sammen i enheder på mellem tre og syv børnehuse, er det nu den overordnede administrative leder, der gør det.
»Det er jo helt enorme fordele, vi har fået ved at hente tilbud ind for så mange børnehuse på én gang. Der er rigtig god institutionsøkonomi i den måde at gøre tingene på,« siger Rigmor Bang.
Rådmand for børne- og ungeforvaltningen Jane Jegind (V) er også glad for resultatet.
»Det betyder jo, at vi kan bruge pengene på pædagogtimer og direkte til børnene,« siger Jane Jegind.
Besparelser
Men om forældrene kommer til at mærke til de ekstra penge er nok tvivlsomt.
For på den anden side er Rigmor Bang slet ikke så tilfreds.
Hun udlægger stordriftsgevinsten noget anderledes end Jane Jegind.
»Bagsiden af medaljen er dog, at pengene går til at minimere besparelser, som byrådet tidligere har vedtaget. Så i stedet for at afskedige eksempelvis en halv pædagog, kan vi så nøjes med at afskedige en kvart pædagog,« siger Rigmor Bang.
Kommunen gennemførte i 2001 og 2002 besparelser på daginstitutionsområdet for et tocifret millionbeløb. Det betød flere lukkedage i sommerferien og færre pædagogtimer til børnene.
Den seneste besparelse på budgettet for kommunens 150 børneinstitutioner lyder på seks millioner kroner. Den trådte i kraft i januar 2006, men er i virkeligheden en del af beslutningen fra 2001 og 2002. Årsagen til besparelsen er, at områdestrukturerne er ændret således, at flere børnehaver er gået sammen i større fællesinstitutioner, som nævnt indledningsvist.
Og her kan der hentes mange penge. Ikke blot ved stordriftsfordele, men også ved at alle souschefstillingerne er nedlagt, og ved at lederne af de tidligere børneinstitutioner, der nu benævnes børnehuse, er blevet fritaget for administrativt ansvar.
Men gevinsten kommer kun gradvis, fordi kommunen ikke bare kan sætte de tidligere souschefer og pædagogledere ned i løn. Til gengæld er det aftalt, at deres realløn fastfryses i en periode med start fra 2008.