Pjækker barnet fra skole, så kommer inspektøren og henter det. Det er virkeligheden i flere af landets udsatte boligområder, skriver Jyllands-Posten.
De områder, hvor den utraditionelle metode er taget i brug, er typisk kendetegnet ved at have mange børn og unge med indvandrebaggrund, der får dårligere karakterer og senere har stort frafald i det videre uddannelsesforløb.
På H.C. Andersen Skolen i Odense har to ud af tre elever indvandrerbaggrund, og her ringer skoleleder Anna Vadgaard hver morgen hjem til forældrene til de børn, der ikke er dukket op. Hvis det ikke virker, tager hun hjem til dem.
»Det har en kolossal præventiv virkning, for det er flovt, når inspektøren kommer for at hente én i skole. Og samtidig er det en støtte til den mor, der har kæmpet for at få barnet op og i skole,« siger hun til Jyllands-Posten.
I Brøndby har alle kommunens syv skoler en lærer, der udfører samme rutine som Vadgaard, og også på Nørremarksskolen i Vejle er der eksempler på det samme. Her understreger viceinspektøren dog, at både børn med og uden indvandrebaggrund har haft brug for skolens »vækningsservice«.