Når Århus Kommune i dag inviterer til Kattegatkonference i København, så er målet at finde ud af, om Danmark er klar til en bro, der kan binde Århus og København sammen.
Fem forskellige talere skal sætte fokus på, om projektet overhovedet kan lade sig gøre, og hvordan tidsperpektivet er.
Men skal man tro professor i strategi hos Århus Handelshøjskole, Anders Drejer, så kan politikerne snakke ligeså lystigt, de vil i eftermiddag. Kattegatbroen kommer alligevel. Spørgsmålet er bare hvornår.
Ingen vej uden om
»For mig at se er der ikke nogen vej uden om. Vi har en infrastruktur i Danmark, som efterhånden er brudt sammen. Århus og København kommer i disse år længere og længere fra hinanden, fordi flyruter aflyses, togrejser er forsinkede og vejene er proppede,« siger Anders Drejer.
Han hæfter sig ved, at infrastrukturen vil være fuldstændig sandet til i 2011. En bro over Kattegat vil kunne modvirke dette problem.
»Jeg tror, der vil rejse sig et folkekrav og et forretningsmæssigt krav om en forbindelse over Kattegat,« mener han.
Hos Erhverv Århus har man længe presset på for at få en beslutning om Kattegatbroen. Her anser formand Peter Kjær broen for uundgåelig.
»Der er ingen tvivl om, at broen kommer. Vi har brug for den, og vi kan jo også se, at både politikerne lokalt i hele Jylland og de forretningsdrivende støtter idéen, siger Peter Kjær.
Århus bliver metropol
Regeringens Infrastrukturkommission luftede for nylig deres tanker om en forbindelse mellem Sjælland og Jylland. I et internt notat beskrev de, hvordan en Kattegatbro kan ændre det danske samfund radikalt.
»En sådan forbindelse vil på dramatisk vis kunne ændre geografien i Danmark,« skriver kommissionen, der mener, at samarbejdet mellem virksomheder, universiteter og uddannelser i Århus og København vil eksplodere.
Og Anders Drejer er helt enig.
»Jamen, det er rigtigt.Århus vil blive en forstad til København med alle de fordele, det medfører. Vi vil få et langt bedre kulturliv og være tættere på en rigtig storby. Og det er altså den slags ting, der tiltrækker store virksomheder, når de skal beslutte, hvor deres nye hovedkontor skal ligge,« siger Anders Drejer. For Århus betyder det, at byen vil vokse i indbyggerantal, omfang og anseelse. Og sammen med København vil byen blive et kraftcenter i Danmark.
Direkte kontakt
Blandt deltagerne på dagens konference er seks af Folketingets syv trafikpolitiske ordførere.
Århus Kommune har altså en enestående mulighed for at påvirke Folketinget direkte.
Den eneste, der virkelig mangler, er Trafikminster Jakob Axel Nielsen (K), men også han har tidligere luftet sin interesse for en Kattegatbro. Dermed kan vejen meget vel være banet for de første undersøgelser af en Kattegatbro allerede efter i dag.
I dag er der konference om fremtiden for en Kattegatforbindelse.
Målet er at belyse, om det kan betale sig at lave en Kattegatbro mellem Sjælland og Jylland.
Det er Århus Kommune, Favrskov Kommune og Region Midtjylland, der står bag konferencen.
Tilmeldt er seks af Folketingets syv trafikordførere og flere repræsentanter fra erhvervslivet.