Når hårfarvningen hjemme ender i alvorlige hududslæt, er der dårlige muligheder for at klage. Det kan være en af årsagerne til, at de danske forbrugere for tredje år i træk placerer kosmetikbranchen helt i bunden af forbrugerindekset. Her har forbrugerstyrelsen målt mere end 50 brancher på klageforhold, forbrugertillid og gennemsigtighed. Og bundskraberne er gamle gengangere: Blandt de 12 dårligst placerede brancher har 10 ligget i bunden i enten 2004 eller 2005. Seks brancher slår bundrekord for tredje år i træk, heriblandt kosmetik og rengøring. Alligevel er de ikke blandt de fire områder, hvor staten nu er på vej med bedre oplysninger til forbrugerne.
Hvordan kan det være, at I vælger at fokusere på nogle andre områder end dem, der ligger i bunden for tredje år i træk?
»Det at lave en analyse i forbrugerredegørelsen er ikke den eneste måde at reagere på,« siger forbrugerminister Lars Barfoed (K).
Hvornår ser vi så forbedringer inden for for eksempel kosmetik og rengøring?
»Vi prøver at tage fat i alle de problemer, vi kan se i forbrugerredegørelsen. Men jeg har ikke umiddelbart nogle initiativer til lige netop de to brancher. Jeg håber, at de selv bliver opmærksomme på problemet og prøver at løfte deres image,« lyder det fra Lars Barfoed.
Forbrugerstyrelsens formand, Louise Holck, siger, at bundplaceringerne vil indgå i styrelsens overvejelser om næste års fokusområder.
I stedet for kosmetik og rengøring har forbrugerministeriet valgt at komme med gode råd og skærpede krav til handlen med brugte biler, børns brug af sms, begravelser og e-handel.
Tre ud af fire børn mellem ni og 13 år har brugt SMS?er til at købe ringetoner, billeder eller en ny lædersofa i et internetspil. Sidste år omsatte teleselskaberne for 300 millioner kroner af sådanne SMS?er. Forbrugerminister Lars Barfoed foreslår i forlængelse af forbrugerredegørelsen særlige børneabonnementer til mobiltelefoner samt bedre oplysninger til både børn og forældre.
Bundskraberen er autoreparationer, og en stor del af den halve million danskere, der køber brugt bil, har haft grund til at klage:
»Jeg synes, at det er fuldstændig uacceptabelt, at i 40 procent af de tilfælde, hvor folk har købt en brugt bil, der føler de, at de er nødt til at gå tilbage til forhandleren og klage over, at tingene ikke er, som de havde regnet med,« siger forbrugerministeren. Men ifølge Håndværksrådet kan der være tale om, at folk har urealistisk høje forventninger til bilen.
De 12 dårligste brancher ud af 51 i forbrugerindekset (tallene i parentes viser placeringen i 2005 og 2004)
Autoreparation 51 (51, 49)
Personlig pleje, kosmetik og håndkøbsmedicin 50 (47, 46)
Rengøringshjælp 49 (45,48)
Pensionsselskaber 48 (48, 42)
Dyrlæger 47 (39, 44)
Receptpligtig medicin 46 (50, 46)
Telefonabonnementer, samtaleafgifter og internet 45 (49, 43)
Tipning og lotto 44 (34, 34)
Fødevarer 43 (40, 31)
Legetøj 42 (41, 24)
Murerarbejde 41 (26, 36)
Vvs-arbejde 40 (30, 40)