Konkurrencen om julekalendere er blevet så hård, at det kniber for DR s traditionelle u-landskalender at slå igennem.
De seneste tre år er salget af julekalenderen faldet med over 25 procent, og intet tyder på, at årets kalender til fordel for børnene i Etiopien vil sælge bedre, skriver Århus Stiftstidende søndag.
»Salget er styrtdykket. Vi får kun halvdelen af de julekalendere, vi fik tidligere, og vi har svært ved at sælge den,« siger Inge Dyhr fra Lån og Spar Bank til avisen.
DR solgte for tre år siden næsten en kvart million kalendere og skabte et overskud på fem millioner kroner til u-landsarbejde. Men sidste år var salget faldet til 180.000 med et overskud på 3,8 millioner kroner. Alligevel tror forlagschef i DR Multimedie Anne Korsø stadig på et godt salg.
»Der er stor konkurrence fra chokoladekalendere og andre indsamlinger. Men vi håber at holde niveauet, fordi vi har udvidet antallet af salgssteder, så vi også sælger kalenderen i Kvickly og Irma,« siger hun.